لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

فرماندار تهران: ۲۱ عضو لیست امید به شورای شهر تهران راه یافتند


یک شهروند زن در حال رای‌ دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در تهران
یک شهروند زن در حال رای‌ دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در تهران

عیسی فرهادی، فرماندار تهران، صبح روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه گفته است بر اساس آمار اولیه «۲۱ عضو لیست امید تهران به شورای شهر راه یافته‌اند».

فرماندار تهران صبح روز یک‌شنبه گفته است بر اساس شمارش آرای ۳۹۲۸ صندوق از مجموع نزدیک به چهار هزار صندوق در پایتخت ایران، ۲۱ عضو لیست امید به شوراه راه یافته‌اند.

«شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش» مجموعا ۲۱ عضو اصلی دارد.

آقای فرهادی در مورد آمار رای‌دهندگان روز جمعه در شهر تهران گفت: «در سال ۹۲ مشارکت مردم تهران دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود که در این دوره ۹۰۰ هزار نفر به تعداد رای‌دهندگان اضافه شد‌است». به گفته فرماندار تهران این شمار «در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی‌نظیری» است.

فهرست موسوم به «لیست امید»، نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان را در بر می‌گیرد.

در صدر چهره‌هایی که وارد شورای شهر تهران شده‌اند محسن هاشمی، سپس مرتض الویری، احمد مسجدجامعی و شهربانو امانی قرار دارند.

شمار رای‌های شمرده‌شده نشان می‌دهد مهدی چهران، رئیس فعلی شورای شهر تهران، در جایگاه ۲۲ قرار دارد در حالی‌که شمار رای‌های داده‌شده به او به‌طور چشم‌گیری از رای‌های نفر ۲۱ یعنی بشیر نظری کم‌تر است.

محسن هاشمی در حال حاضر بیش از یک میلیون و صدهزار رای را به خود اختصاص داده‌است.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت فهرست ۲۱ نامزد خود برای انتخابات شورای شهر تهران را اعلام کرده بود. ←​بیشتر بخوانید

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، سال گذشته وعده داده بود که سهم زنان و جوانان در لیست اصلاح طلبان ۵۰ درصد خواهد بود.

مجموعا شـش شهروند زن در میان ۲۱ نفری هستند که در آمار اولیه در انتخابات شورای تهران پیروز شده‌اند؛ خانم شهربانو امانی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ارومیه در دوره‌های پنجم و شـشم مجلس، در صدر زنانی ‌که به شورای تهران راه یافته‌اند، قرار گرفته‌است.

واکنش مهدی چمران

مهدی چمران،‌رئیس فعلی شورای پایتخت ایران و از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، روز یکشنبه درباره نحوه نظارت بر این انتخابات گفت که روز شنبه نامه‌ای به وزیر کشور درباره «نظارت بیشتر بر انتخابات شوراها» نوشته، ولی «هیچگونه تاثیری» نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «دستگاه نظارتی مجلس هیچگونه نظارتی بر انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ندارد و مشخص نیست که در سیستم چه می‌گذرد.»

چمران با اشاره به اینکه «کسی صورت جلسات را کنترل نمی‌کند» گفت: «دنبال خواهیم کرد تا ارقامی که از صندوق‌ها وارد سیستم شده است مجددا بررسی شود.»

با این همه، به نوشته ایسنا، او در ابتدای سیصد و چهل و ششمین جلسه شورای شهر تهران به رئیس جمهور و منتخبین شورای پنجم تبریک گفت.

پنجمین دور از انتخابات شوراها، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با بیش از ۲۳ میلیون رای، در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد.

XS
SM
MD
LG