لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

قالیباف: مسئولان نباید در نقش اپوزیسیون حرف بزنند


شهردار تهران در یک اظهار نظر که به نظر می‌رسد بخشی دیگر از موج حمله اخیر به حسن روحانی باشد می‌گوید «بحران» کشور صحبت کردن مسئولان پشت تریبون به عنوان «اپوزیسیون» است.

به گزارش روز شنبه، ۱۷ تیر، در خبرگزاری فارس٬ محمدباقر قالیباف در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران در برج میلاد تهران این اظهارات را در حالی بیان کرد که گفت: «بنده قصد سیاسی صحبت کردن را ندارم.»

وی با این حال افزود که «تا زمانی که به جای پاسخگویی در حوزه اپوزیسیون صحبت کنیم مشکلی از ما حل نخواهد شد.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به نظر می‌رسد کنایه وی خطاب به حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، است که در دوران رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موضوعاتی را مطرح کرد که محافظه‌کاران آنها را مشابه اظهارات اپوزیسیون جمهوری اسلامی می‌دانستند.

موضوعاتی همچون تفکیک جنسیتی٬ اعدام‌های دهه ۶۰ ٬ رفع حصر از رهبران جنبش سبز و انتقاد از سیاست‌های کلی نظام در منطقه و نیز برنامه‌های موشکی سپاه از این جمله‌اند.

روحانی و اسحاق جهانگیری٬ معاون اول وی، از یک ‌سو و قالیباف از سوی دیگر در طول مناظره‌های انتخاباتی٬ تندترین انتقادها از یکدیگر را مطرح کردند.

در همین حال رئیس جمهوری ایران به تازگی با انتقاد از نقش‌ نهادهای دولتی و نظامی در اقتصاد کشور٬ بر ضرورت واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی «واقعی» تاکید کرد.

در پی این موضع‌گیری رئیس جمهور، انتقادات و پاسخ‌ها به او آغاز شد و فرماندهان سپاه و دیگر مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی در برابر او موضع گرفتند.

اما آقای قالیباف روز شنبه در ادامه انتقادهای خود از حسن روحانی گفت که «خوب نیست ما به عنوان مسئول در نقش اپوزیسیون حرف بزنیم و ما باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کردیم.»

وی با انتقاد از همه دولت‌ها افزود که آنها «جز تضعیف شوراها و شهرداری» کار دیگری نکرده‌اند و «هر روز اختیارات شوراها و شهرداری‌ها را کاهش می‌دهند و هر روز سهم مدیریت شهری از بودجه‌ها رو به کاهش است».

شهردار تهران در این سخنرانی همچنین به ارائه گزارش کار ده ساله خود از ابتدای قرار گرفتن در پست ریاست شهرداری تهران پرداخت و گفت که در دوران وی٬ شهرداری از یک سازمان «صرفاً مسئول ارائه خدمات و تأمین مالی اداره شهر» به «نهادی که راهبری،‌ توسعه اجتماعی و اقتصاد شهری را بر عهده دارد» تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: «ما تلاش کردیم که شهر تهران را که در گذشته می‌گفتند این شهر دو قطبی است تغییر دهیم. ما مدعی نیستیم جنوب شهر را مانند شمال شهر می‌کنیم و از این ادعاها نکرده‌ایم ولی گفتیم در شهر تهران اجازه نمی‌دهیم این دو قطبی بیش از این افزایش یابد.»

به دنبال برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و تغییر اعضای این شورا٬ شهرداری تهران نیز به زودی به فرد دیگری سپرده خواهد شد.

علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس٬ ۱۴ تیرماه در کنایه به قالیباف گفته بود که «شهردار تهران نباید سیاسی باشد و هدف‌های سیاسی خود را دنبال کند... همین رویکرد سیاسی باعث می‌شود، هر فردی که شهردار می‌شود، بعد از مدتی هوس رئیس‌ جمهوری به سرش بزند.»

XS
SM
MD
LG