لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

تداوم انتقاد از روحانی: «سپاه بنا به ضرورت وارد عرصه اقتصاد شد»


در ادامه موج انتقاد از حسن روحانی به دلیل سخنانش درباره فعالیت اقتصادی سپاه پاسداران٬ معاون فرهنگی این نیرو و یک عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در اظهاراتی به تندی به این سخنان واکنش نشان دادند.

رئیس جمهوری ایران به تازگی با انتقاد از نقش‌ نهادهای دولتی و نظامی در اقتصاد کشور٬ بر ضرورت واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی «واقعی» تاکید کرد.

وی در کنایه‌ای مستقیم به سپاه پاسداران گفت که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست».

در پی این موضع‌گیری رئیس جمهور، انتقادات و پاسخ‌ها به او آغاز شد و فرماندهان سپاه و دیگر مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی در برابر او موضع گرفتند.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم٬ روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه، نوشت که محمدرضا نقدی٬ معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه، در واکنش به این سخنان٬ از این که به این نیروی نظامی «تهمت» زده می‌شود که در عرصه سیاسی به دنبال «مطامع سیاسی و شهرت» است٬ انتقاد کرد.

آقای نقدی٬ در مقابل روحانی و دولت وی را به «ثروت‌اندوزی» متهم کرده و افزود که «به ما به دروغ تهمت می‌زنید که در عرصه اقتصاد به دنبال ثروت هستیم که این قسمت را شماها بردید و مال و ثروت در افراد دور و اطراف شما‌ست».

وی افزود که در مقابل٬ «در قسمت جنوب شرق کشور بسیجیان در دمای ۶۰ درجه بالای صفر... در حال جنگ هستند تا تهران در امنیت باشد.»

این فرمانده نظامی٬ ورود فرماندهان سپاه پاسداران به فرهنگ و اقتصاد را برای «کسب شهرت و ثروت» ندانست و اضافه کرد که پاسداران و سرداران٬ بنا به «ضرورت» وارد عرصه اقتصاد شده‌اند: «برای سازندگی بوده، نه برای کسب منفعت شخصی و جیب خودشان.»

وی سپس در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت که «آنهایی که منازل‌شان بالای ۱۰ میلیارد تا ۵۰ میلیارد تومان است و ما تا به حال مانند این را به جز کاخ شاهان ندیده‌ایم نمی‌توانند درک کنند که انسانی با اخلاص و فرماندهی و مدیریت و کار اقتصادی، در خانه‌اش کل وسایل یک پنجاهم یک وزیر ‌هم نیست و نمی‌توانند درک کنند و فکر می‌کنند که حتما باید چیزی به جیب بزنند.»

آقای نقدی افرادی را که به «رشادت‌ها و فداکاری‌های» نیروهای نظامی در ایران «حسادت» می‌کنند «عقب‌افتاده» نامید.

پیش از وی نیز محمدعلی جعفری٬ فرمانده کل سپاه پاسداران٬ حسن روحانی را به «بی‌انصافی» متهم کرده و گفته بود: «هجمه غیرمنصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فقط برای حفظ وحدت دربارهٔ آن سکوت می‌کنیم.»

وی هدف رئیس جمهوری از بیان این نوع اظهارات را «دوقطبی‌های کاذب، فرافکنی و فرار از عمل به تعهدات در زمینه معیشت مردم» عنوان کرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، هم هشدار داد که «نباید کسی سپاه را تضعیف و مورد حمله‌های گوناگون قرار دهد.»

در ادامه این موضع‌گیری‌ها، غلامحسین غیب‌پرور٬ فرمانده بسیج هم گفته‌های حسن روحانی مبنی بر «تفنگدار» بودن سپاه پاسداران را تقلیدی از عبارت «چماق‌دار» دانست که برخی از مخالفان جمهوری اسلامی در سال‌های ابتدایی این حکومت درباره این نهاد به کار می‌بردند.

او همچنین رئیس جمهور را متهم کرد که عمدا در تلاش برای «تضعیف» این نیروی نظامی است.

عبدالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه، هم در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که از حسن روحانی «گلایه شدید» دارد و مسئولان نباید درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه «ایجاد شبهه» کنند.

به دنبال افزایش تنش‌های لفظی میان حسن روحانی و فرماندهان سپاه پاسداران در خصوص دخالت این نهاد در امور اقتصادی٬ عباس کعبی٬ از اعضای مجلس خبرگان رهبری از این که «عده‌ای در کشور تضعیف سپاه ‌را در پیش‌گرفته‌اند» انتقاد کرد.

وی در جمع فرماندهان بسیج و سرگروه‌های «حلقه‌های صالحین» در واکنش به سخنان روحانی مبنی بر دولت تفنگدار افزود: «برخی در کشور از دولت تفنگدار صحبت می‌کنند، در صورتی‌ که بدون تفنگ نمی‌توانیم یک هفته هم دوام بیاوریم.»

آقای کعبی بدون اشاره به نام حسن روحانی اضافه کرد که «افرادی که به نفع سران فتنه سخن می‌گویند خواستار ولایت ‌فقیه نیستند؛ این‌ها نظام را به ۳۸ سال اعدام متهم می‌کنند.»

اشاره وی به اظهارات رئیس جمهوری در زمان رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که بدون اشاره به نام ابراهیم رئیسی و نقش وی در اعدام‌های دهه ۶۰ در ایران گفته بود:‌ «اردیبهشت ۹۶ هم یک بار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

XS
SM
MD
LG