لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

کمبود هتل، «علت عمده» زمین‌خواری در ایران


گردنه حیران در نزدیکی آستارا در چند ماه اخیر موضوع یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری در ایران بوده است.
گردنه حیران در نزدیکی آستارا در چند ماه اخیر موضوع یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری در ایران بوده است.

قباد افشار٬ رئیس سازمان امور اراضی ایران، می‌گوید که «کمبود هتل و نبود خدمات عمومی در مناطق گردشگری» دلیل «عمده» زمین‌خواری در کشور است و ۵۰ درصد هتل‌های ایران در شهر مشهد ساخته شده است.

آقای افشار در روز چهارشنبه، ۱۶ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، این مطلب را بیان کرده و در عین حال از روند ساخت ویلا در مناطق شمالی ایران و نبود امکانات گردشگری در این مناطق انتقاد کرده است.

وی گفته است که به دلیل «نبود خدمات عمومی» است که ویلا‌سازی در مناطق مختلف ایران صورت گرفته و «سرمایه‌گذاری نکردن در صنعت گردشگری» یکی از مهم‌ترین عوامل آن است.

آقای افشار به وجود «هزاران ویلا» در استان مازندران اشاره کرده که «به طور معمول یک ماه از سال بیشتر [از آنها] استفاده نمی‌شود.»

وی افزود: «ساحل دریای مازندران سراسر ویلاسازی شده در حالی که این سواحل باید به ساخت هتل‌ها و مراکز پرورش ماهی اختصاص می‌یافت.»

به گفته وی، ساخت این ویلا‌های «چند میلیاردی و لوکس» به اندازه یک کارخانه یا کارگاه هزینه‌بر است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور از وضعیت صنعت گردشگری در ایران نیز انتقاد کرده و گفته است که «مراکز اقامتی و هتل‌ها باید به اشکال مختلف و در مناطق گوناگون کشور ایجاد» شود.

جامعه‌ هتلداران ایران آمار هتل‌های کشور را یک هزار و ۸۷ مورد اعلام کرده که، به گفته قباد افشار، ۵۰ درصد آنها در شهر مشهد ساخته شده است.

محسن قریب، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، هم یک روز پیشتر از «رکود اقتصادی» به عنوان علت «کم رونقی گردشگری» در ایران نام برده بود.

قریب در دهمین «همایش مدیران هتل‌ها» در شیراز گفت که «تنها شش درصد از گردشگران داخلی از هتل‌ها به عنوان مراکز اقامتی استفاده می‌کنند».

وی افزوده است که حجم سفرهای خروجی از ایران هفت میلیون نفر است٬ در صورتی که تنها چهار میلیون گردشگر خارجی وارد ایران می‌شوند.

قریب همچنین از تعداد اندک هتل‌ها در ایران انتقاد کرده و گفته است که بر اساس سند چشم‌انداز باید سالانه ۲۵ هتل در ایران ساخته شود.

بر اساس اعلام نهاد‌ها و مسئولان حوزه گردشگری٬ میزان مسافران خارجی طی دو سال گذشته در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

رسانه‌های ایران طی این مدت گزارش‌های متعددی از رونق گرفتن هتل‌های کشور به‌واسطه حضور توریست‌های خارجی در شهر‌های مختلف منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG