لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

درخواست ایران از گوگل: اشتباه خود را تصحیح کنید


یک هفته پس از اخطار وزارت خارجه جمهوری اسلامی به شکایت از کمپانی گوگل، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به یکی از مدیران این کمپانی خواستار آن شد که گوگل «اشتباه خود» را در مورد حذف نام خلیج فارس از نقشه‌ها تصحیح کند.

عدم درج نام خلیج فارس در نقشه گوگل [گوگل مپز] اعتراض‌ بسیاری از سوی مردم ایران را باعث شده و کارزارهای اینترنتی گسترده‌ای در دنیای مجازی در این زمینه به راه افتاده است.

در حال حاضر نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل به چشم نمی‌خورد و در برنامه گوگل‌ارث نیز از دو نام خلیج فارس و خلیج عربی در کنار یکدیگر استفاده شده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، حذف نام خلیج فارس در نقشه های گوگل را «بازی با احساسات و واقعیت مردم ایران» دانست و هشدار داد در صورتی که گوگل از نام خلیج فارس استفاده نکند، از این کمپانی شکایت خواهد کرد.

اما نامه محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سوم خردادماه منتشر کرده نخستین اقدام رسمی جمهوری اسلامی در مقالبه با اقدام کمپانی گوگل است.

آقای خزاعی در نامه خود به لارنس پیج، مدیر اجرایی گوگل و یکی از دو بنیان‌گذار آن، ضمن یادآوری این که «تنها نام شناخته‌شده بین‌المللی» برای این حوزه آبی خلیج فارس است خواستار تجدید نظر گوگل در این زمینه شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به این که «از موسسات حرفه‌ای انتظار می‌رود در کار خود بی‌طرف و غیرسیاسی» باشند اخطار کرده است که اقدام کمپانی گوگل «به ایجاد رویه‌ای خطرناک برای دستکاری در نام‌های تاریخی با اهداف سیاسی کمک می‌کند».

نامه محمد خزاعی به لری پیج از کمپانی گوگل یک روز پس از آن منتشر شده است که وزیر ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرد که انتظار دارد در این مورد خود ایرانیان در داخل و خارج از کشور «واکنش نشان دهند».

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران،‌ ضمن آن که بی هیچ توضیحی گفته است این وزارتخانه مسئله را دنبال خواهد کرد به مردم ایران توصیه کرد که «منتظر تصمیم ادارات دولتی نباشند».

در حالی که برخی از کشورهای عربی در سال‌های اخیر اصرار به استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره بر روی نام این منطقه به عنوان خلیج فارس تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی نیز محل مناقشه نیست و سازمان ملل و کشورهای غربی به این پهنه آبی با نام خلیج فارس اشاره می‌کنند، اما کشورهای عربی معمولا از عنوان دیگری استفاده می‌کنند و بسیاری از رسانه‌ها نیز برای خودداری از مناقشه تنها از واژه «خلیج» استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG