لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

مهمانپرست: ایران به دلیل حذف نام خلیج فارس از گوگل شکایت می کند


خلیج فارس در نقشه گوگل‌مپز (Google Maps)
خلیج فارس در نقشه گوگل‌مپز (Google Maps)
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید در صورتی که گوگل نام خلیج فارس را به درستی به کار نبرد و از واژه‌های جایگزین در نقشه های خود استفاده کند، از این کمپانی شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه حذف نام خلیج فارس در نقشه های گوگل را «بازی با احساسات و واقعیت مردم ایران» دانست و هشدار داد در صورتی که گوگل از نام خلیج فارس استفاده نکند، از این کمپانی شکایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: «بازیچه قراردادن فناوری‌های نوین در مباحث سیاسی از جمله اقدامات جدید دشمنان علیه ایران است که در این راستا گوگل بازیچه قرار گرفته است.»

در حال حاضر نام خلیج فارس در نقشه های گوگل به چشم نمی‌خورد و در برنامه گوگل‌ارث نیز از دو نام خلیج فارس و خلیج عربی استفاده شده است.

یکی از نمایندگان شرکت گوگل ۱۵ اردیبهشت ماه در پاسخ به پرسشی در مورد علت قرار ندادن نام خلیج فارس بر روی نقشه‌های گوگل‌مپز به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت که این شرکت «نام همه نقاط جهان را بر روی نقشه‌های خود قرار نمی‌دهد».

با این‌حال زمانی که خبرنگار بی‌بی‌سی از این نماینده گوگل خواست تا موارد دیگری از مکان‌های جغرافیایی بدون نام در نقشه‌های گوگل‌مپز را نام ببرد، وی قادر به ارائه نمونه دیگری نبود.

عدم درج نام خلیج فارس در نقشه گوگل، اعتراض‌های بسیاری از سوی مردم ایران به راه انداخته است و کارزارهای اینترنتی گسترده‌ای در دنیای مجازی به راه افتاده است.

در حالی که برخی از کشورهای عربی در سال‌های اخیر اصرار به استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره بر روی نام این منطقه به عنوان خلیج فارس تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی نیز محل مناقشه نیست و سازمان ملل و کشورهای غربی به این پهنه آبی با نام خلیج فارس اشاره می‌کنند، اما کشورهای عربی معمولا از عنوان دیگری استفاده می‌کنند و بسیاری از رسانه‌ها نیز برای خودداری از مناقشه تنها از واژه «خلیج» استفاده می‌کنند.

رامین مهمان‌پرست روز پنجشنبه در این زمینه گفت که کشورهای منطقه باید در کاربرد واژه‌هایی که باعث ناراحتی مردم ایران می‌شوند، دقت کنند.

جدال میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی بالا گرفته است. امارات این سفر را «نقض آشکار حاکمیت» خود دانسته است.

جمهوری اسلامی جزایر سه گانه ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک را «جزء لاینفک ایران» می‌داند و بارها تاکید کرده است که حاکمیت ایران بر این جزایر قابل مذاکره نیست.
XS
SM
MD
LG