لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

احضار کاردار ایران در بحرین در اعتراض به اظهارات علی لاریجانی


وزارت خارجه بحرین کاردار سفارت ایران در منامه را در اعتراض به اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، درباره طرح اتحاد سیاسی و نظامی میان عربستان و بحرین احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت عربی‌زبان شبکه الجزیره، این وزارتخانه در اعتراض به سخنان اخیر علی لاریجانی که گفته بود «بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی فارغ شود»، کاردار سفارت ایران در منامه را فراخوانده و در یادداشت اعتراضی خود «خواستار عدم طرح چنین مسائلی در آینده» شده‌ است.

روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست ریاض تصمیم گرفته شد تا فرصت بیشتری به مذاکرات درباره پیشنهاد عربستان برای تشکیل یک اتحادیه میان کشورهای این شورا داده شود. بر پایه این پیشنهاد اتحاد میان عربستان و بحرین نقطه آغازین تشکیل این اتحادیه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه در واکنش به خبرهای مربوط به احتمال ایجاد اتحاد میان بحرین و عربستان گفت: «راه‌ حل بحران کشور بحرین، توجه به خواست مشروع مردم و استجابت مطالبات آنها بوده و هرگونه مداخله خارجی و یا طرح‌های غیراصولی بدون توجه به آرای مردم، تنها عمیق‌تر و گسترده‌تر شدن زخم‌های موجود را به‌ دنبال خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماهیت طرح پیشنهادی عربستان برای ایجاد اتحادیه بین شش کشور حاشیه خلیج فارس هم‌چنان مبهم است، اما مسئله اتحاد عربستان و بحرین، کشوری که اکثریت شهروندان آن شیعه هستند، با واکنش‌های ایران مواجه شده‌ است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده‌ است که این تصمیم در راستای نزدیک‌تر کردن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر اتخاذ شده تا بتوانند «با نفوذ ایران و حضور القاعده در منطقه مقابله کنند».

ریاض بیم آن دارد که اعتراض‌های بحرین، به مناطق شرقی عربستان سعودی که شیعیان ساکن آن هستند، و چاه‌های اصلی نفت آنجاست، سرایت کند.

بحرین از سال گذشته شاهد اعتراضات گسترده اکثریت شیعه این کشور به ساختار سیاسی در بحرین است و نیروهای نظامی عربستان سعودی ماه مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحرین در مقابله با اعتراض‌های شیعیان، وارد این کشور شدند.

سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، روز دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت گفت آن چه بين رياض و منامه روی می‌دهد، ربطی به ايران ندارد، حتی اگر اين دو کشور تصميم به تشکيل يک اتحاديه بگيرند.
XS
SM
MD
LG