لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۳

درخواست ۱۵۱ نماینده از روحانی: اجرای سند یونسکو متوقف شود


گروهی از نمایندگان مجلس با انتشار نامه‌ای از حسن روحانی خواستند اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو را متوقف کند.

به گزارش وب‌سایت «خانه ملت»، متن نامه ۱۵۱ نماینده به رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، در صحن علنی مجلس قرائت شد.

امضا‌‌کنندگان این نامه اعلام کردند از آنجا که سند ۲۰۳ یونسکو در مجلس تصویب نشده٬ «اعتبار» ندارد.

آنها همچنین نوشته‌اند با توجه به نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر الغای اجرای مفاد این سند٬ از روحانی انتظار لغو رسمی آن را دارند.

نمایندگان مجلس از روحانی خواستند تا «در راستای اجرای جزء ۱ بند الف ماده ۶۳ در قانون برنامه ششم» الغای این سند را به صورت رسمی اعلام کند.

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط ‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر و رفع تبعیض از اقلیت‌ها تأکید دارد.

ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار، آموزش فراگیر، برابری جنسیتی، رفع تبعیض و تلاش برای مواجهه با تغییرات اقلیمی از جمله محورهای این سند است.

با این حال، بخشی از اصولگرایان با حمله شدید به حسن روحانی و دولتش مدعی شده‌اند که این سند، آموزش همجنسگرایی در مدارس را ترویج می‌کند.

این در حالی است که در متن سند به آگاهی‌بخشی به نوجوانان و به‌ویژه دختران در مورد جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و پیشگیری از بارداری زود‌رس دختران و خطرات آن اشاره شده است.

پیش‌نویس این سند در سال ۲۰۱۵ در اینچئون کره جنوبی ارائه شد و ایران آن را به‌صورت مشروط پذیرفت.

اما اعلام امضای این سند از سوی دولت حسن روحانی ابتدا با مخالفت گروهی از محافظه‌کاران و رسانه‌های آنها مواجه شد و پس از مخالفت علنی آیت‌الله علی خامنه‌ای با آن٬ موج حملات و انتقاد‌ها از دولت روحانی در این زمینه نسبت به گذشته افزایش یافت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت‌ماه ضمن انتقاد از «اجرای بی سروصدای» سند ۲۰۳۰ یونسکو گفت که شورای انقلاب فرهنگی «باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.»

این سند و حواشی مربوط به آن در کارزار انتحابات ریاست جمهوری هم به ابزاری برای حمله به دولت حسن روحانی تبدیل شد و روحانی در آن ایام گفت درباره این سند برای رهبر «گزارش دروغ» فرستاده‌اند و در روستاها، «شبنامه» پخش کرده‌اند

چندی پیش نیز صفحه اینستاگرام روحانی تصویر مصوبه دولت درباره این سند را منتشر کرد که نشان می‌دهد دفتر رهبر جمهوری اسلامی و دیگر قوا از این مصوبه اطلاع داشته‌اند.

جنجال بر سر سند ۲۰۳۰ در هفته‌های اخیر حتی منجر به بازداشت برخی از دانشجویان بسیجی منتقد عملکرد دولت در این زمینه نیز شده است.

احد آزادیخواه٬ نماینده ملایر در مجلس، روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از بازداشت «دو فعال دانشجویی دیگر در دانشگاه ملایر» در همین رابطه خبر داد.

به گفته آقای آزادیخواه، «این دو فعال دانشجویی که در تریبون‌ها و نشست‌های دانشجویی از عملکرد دولت در قبال سند ۲۰۳۰ یونسکو انتقاد کرده بودند، با شکایت مسئولان دانشگاه ملایر بازداشت» شده‌اند.

وی روز گذشته نیز از بازداشت دو فعال دانشجویی دیگر به واسطه انتقاد از دولت خبر داده بود.

علی مطهری٬ عضو هیئت رئیسه مجلس نیز با انتقاد از «مجادله‌ها» درباره این سند گفت که «سند ۲۰۳۰ یک توصیه‌نامه است که یونسکو به عنوان یک سازمان مستقل آن را داده است.»

به گفته آقای مطهری، سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که «کشور را تهدید کند» و نیازی با این همه «مجادله» درباره آن نبود.

XS
SM
MD
LG