لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

یک عضو سفارت ایران در فرانسه گزارش مجاهدین خلق درباره ایران و کره شمالی را تکذیب کرد


خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک «مقام آگاه» در سفارت ایران در فرانسه روز جمعه ادعای سازمان مجاهدین خلق ایران درباره «همکاری هسته‌ای و موشکی» ایران و کره شمالی و افزایش آن در ماه‌های گذشته را «قویا» تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌‌شنبه، هفتم خرداد، به نقل از سازمان مجاهدین خلق ایران از بازدید یک هیئت کارشناسی کره شمالی از یک سایت نظامی در نزدیکی تهران در ماه گذشته میلادی خبر داد.

بنا بر ادعای شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق،‌ این هیئت کره شمالی شامل کارشناسان کلاهک اتمی و موشک بالیستیک هفته آخر ماه آوریل، ماه گذشته میلادی، در تهران بوده است.

بنا بر گزارش رویترز، هیئت کره شمالی «مخفیانه» به مجتمع امام خمینی در شرق تهران که زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی است انتقال داده شده است.

یک روز پس از انتشار این خبر، یک «مقام آگاه» بی‌نام در سفارت ایران در فرانسه گفت: «این خبر بر پایه اطلاعات کاملا غلط و دروغ‌پردازی‌های گروهک بدنام و مزدور منافقین منتشر شده است.»

این «مقام آگاه» انتشار به گفته او «این گونه خبرهای دروغ» از سوی خبرگزاری رویترز را «سوال‌برانگیز» خوانده و افزود: «قابل پیش‌بینی است که با نزدیک شدن به موعد پایانی گفت‌وگوهای هسته‌ای و افزایش شانس حصول توافق جامع این گونه خبرسازی‌های جعلی نیز افزایش یابد.»

پنجمین دور از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ برای نگارش متن توافق جامع نهایی که از روز چهارشنبه گذشته در وین آغاز شد همچنان ادامه دارد.

عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه ايران، روز پنج‌شنبه با هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و وندی شرمن، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، به مدت چهار ساعت گفت‌وگو کردند.

صبح روز جمعه اما عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از وین به ژنو در سوئیس رفتند تا برای مذاکره با هیئت آمریکایی به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بپیوندند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، تیم کارشناسی فنی و حقوقی ایران و گروه ۱+۵ همچنان در وین به جلسات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال قرار است محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه با جان کری، همتای آمریکایی خود، درباره روند مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع مذاکره کند.

وزارت انرژی آمریکا نیز از سوی دیگر اعلام کرده که ارنست مونیز، وزیر انرژی این کشور، هم در مذاکرات ژنو حضور خواهد داشت.

به گفته عباس عراقچی، متن اصلی توافق ایران و گروه ۱+۵ حدود ۲۰ صفحه است که ۵ ضمیمه دارد و هر یک از این ضمیمه‌ها ممکن است تا ۳۰ صفحه باشد.

XS
SM
MD
LG