لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

امضای تفاهم‌نامه بین ایران‌ایر و بوئینگ در پی صدور مجوز دولت‌ها


بوئینگ «زمین‌گیر» شده ایران ایر
بوئینگ «زمین‌گیر» شده ایران ایر

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه، ۳۱ خرداد، خبر داد که به دنبال صدور مجوزهای لازم از سوی دولت‌های ایران و آمریکا، تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین ایران‌ایر و شرکت بوئینگ در خردادماه امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بر اساس این تفاهم‌نامه، در صورت اخذ مجوزهای نهایی توسط دو طرف، «تعدادی» هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ (نسل جدید) و مدل‌های ۹۰۰ و ۳۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شکل «اجاره به شرط تملیک» خریداری خواهد شد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به تعداد هواپیماهایی که قرار است خریداری شود اشاره‌ای نکرده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پروازهای ایران‌ایر در مسیر تهران – کوآلالامپور به دلیل «زمین‌گیر» شدن هواپیمای «بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی» که این پروازها را انجام می‌داد تا مردادماه متوقف شده است.

روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در اطلاعیه خود در عین حال اعلام کرد که نهایی شدن این قرارداد منوط به اخذ مجوزهای نهایی از سوی دولت‌های ایران و آمریکاست.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفته بود که «توافق اولیه» میان ایران و شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما «مکتوب شده» و هم بوئینگ و هم ایرباس «منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا» هستند.

به گفته آقای عابدزاده، شمار هواپیماهای بوئینگ برای خرید صد فروند است که قرار است «از طریق فاینانس» در اختیار تهران قرار گیرد.

یک هیئت از شرکت هواپیمایی بوئینگ فروردین امسال به تهران سفر کرد و در همان زمان مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت که این شرکت هواپیماسازی سری جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران پیشنهاد کرده است.

در همین حال سفر پارسال رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و پاریس به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آنها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه بود.

اما این قرارداد به دلیل این که بخشی از قطعات در ایالات متحده ساخته می‌شود مشروط به صدور مجوز از طرف دولت آمریکا است و هم اکنون روند اجرای این قرارداد با کندی مواجه است.

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پیش از این، از توافقات اولیه میان ایران و بوئینگ برای خرید هواپیمای مسافربری انتقاد کرده و گفته‌اند که کنگره این کشور «رویکرد مساعدی» به این توافق نخواهد داشت.

در همین زمینه یک گروه «حقوقی» اسرائیلیِ همسو با سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو نیز اعلام کرده با طرح شکایت در دادگاه تلاش می‌کند مانع از اجرایی شدن توافقات دو طرف شود.

رئیس جمهوری آمریکا، در پی اجرایی شدن توافق اتمی موسوم به برجام، در دی‌ماه گذشته طی فرمانی مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز پنجم فروردین‌ماه «مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به شرکت‌های آمریکایی داد.

در همین حال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات پرداخت‌های مالی، نخستین هواپیماهای جدید خریداری شده تا پیش از نوروز سال ۱۳۹۶ وارد ناوگان هوایی کشور شود.

در ناوگان هوایی ایران هنوز از بوئینگ‌های خریداری شده در زمان حکومت پیشین ایران استفاده می‌شود که بسیار مستعمل هستند.

XS
SM
MD
LG