لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

وزیر ارتباطات: مصوبه‌ای برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران نداشته‌ایم


وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ گونه مصوبه‌ای برای انتقال سرور‌های اپلیکیشن «تلگرام» که در ایران بسیار محبوب است به کشور نداشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی، وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت دستور چهار ماه پیش شورای عالی فضای مجازی مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران گفت که «مصوبه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم».

این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی ایران در خردادماه سال جاری در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی مقرر کرد که همه شبکه‌های پیام‌رسان خارجی فعال در ایران «اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.»

پس از این تصمیم بود که برخی از مقام‌های مسئول بارها از آمادگی شبکه پیام‌رسان «تلگرام» از استقرار سرور‌های خود در ایران سخن به میان آوردند.

از جمله در مردادماه امسال نیز ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی، از اعلام آمادگی مدیران اپلیکیشن «تلگرام» برای انتقال سرور‌های این پیام‌رسان تلفن همراه به داخل ایران خبر داد.

سال گذشته هم محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، بارها تلگرام را تهدید کرده‌ بود اگر «خطوط قرمز نظام» را رعایت نکند، مسدود می‌شود٬ اما روز سه‌شنبه گفت که «دولت کاملا مخالف فیلترینگ است و نمی‌خواهد سایت‌ها بدون سیاست خاصی فیلتر شوند.»

وایبر، واتس‌اپ و اینستاگرام، پیش از تلگرام از شبکه‌های پرطرفدار در ایران بودند و وزارت ارتباطات دولت حسن روحانی اعلام کرده است که خواستار مسدود شدن این شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه سیاست «فیلترینگ هوشمند» را در مورد آنها اجرا می‌کند.

اپلیکیشن تبادل پیغام کوتاه «تلگرام» که در ایران محبوبیت زیادی دارد روزانه حدود ده میلیارد پیام را در سراسر جهان منتقل می‌کند.

در همین حال بر اساس تازه‌‌ترین گزارشی که ابوالحسن فیروزآبادی٬ رئیس مرکز ملی فضای مجازی، از فعالیت شبکه «تلگرام» در ایران تشریح کرده٬ در حال حاضر صد هزار کانال تلگرامی در کشور فعال هستند.

آقای فیروز‌آبادی افزود که در این کانال‌ها «شبانه‌روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب به اشتراک گذاشته می‌شود.»

وی همچنین گفت که «سال گذشته ده درصد از شبکه‌های اجتماعی مربوط به رسانه‌های خبری بوده که با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی» در حال حاضر به ۲۳ درصد رسیده است.

این مقام جمهوری اسلامی همچنین اذعان کرد که «در مسیری قرار گرفته‌ایم که قابل بازگشت نیست، هرچند نگرانی‌هایی به همراه دارد، اما فرصت‌هایی نیز در آن وجود دارد.»

XS
SM
MD
LG