لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

برتری تاریخی والیبال ایران مقابل آمریکا


تیم ملی والیبال ایران در چهارمین دیدارش از جام بین قاره‌ای موفق شد با نتیجه سه بر دو مقابل آمریکا به برتری برسد. این اولین پیروزی والیبال ایران در تاریخ دیدارهایش با آمریکا بود. هر دو بازی قبلی که آخرین رویارویی در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۱ برگزار شد را آمریکا سه بر صفر برده بود.

این مسابقه در سالن متروپولیتن توکیو انجام شد. آمریکا دارنده سه مدال طلای المپیک است. یک بار قهرمان جهان شده و سابقه فتح لیگ جهانی را نیز دارد. در گیم نخست، ایران در امتیاز ۲۱ بر ۲۰ پیش بود که محمد موسوی عراقی در حین دفاع مصدوم شد و ادامه بازی را از دست داد.

ولاسکو ناچار آرمین تشکری را جایگزین ستاره تیمش کرد. بازی در امتیاز ۲۳ به تساوی کشید و در تاکتیک مشهور دو تعویضه ولاسکو، محمودی و معروف به جای خود بازگشتند. این گیم با امتیاز ۲۸ بر ۲۶ به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

گیم دوم با حساب ۲۵ بر ۱۹ به نفع آمریکا خاتمه پیدا کرد. در گیم سوم و در امتیاز ۲۲ بر ۱۶ به سود آمریکا، باز هم ولاسکو وقفه‌ای در بازی ایجاد کرد تا شاید بتواند مانع کسب امتیاز توسط ویلیام پریدی شود، اما این گیم را هم آمریکا با حساب ۲۵ بر ۱۹ برد.

چهارمین گیم نیز بسیار مهیج بود و بازی در امتیاز ۱۹ به تساوی کشید تا این بار جان اسپرو درخواست وقت استراحت کند. کسب دو امتیاز متوالی توسط آمریکا، ولاسکو را مجبور کرد تا با درخواست وقت استراحت، وقفه‌ای در بازی پدید بیاورد. سپس باز هم بازی در امتیاز ۲۳ به تساوی کشیده شد. در اوج حساسیت و در جدال اندیشه‌ها و تدابیر مربیان، ولاسکو توانست تیمش را از شکست نجات دهد و با برتری ۲۷ بر ۲۵ کار را به گیم پنجم بکشاند.

جوان‌ترین مربی حاضر در مسابقات جان اسپرو ۴۲ ساله از آمریکاست. او طی پنج سال گذشته به عنوان کمک‌مربی این تیم، در کنار هیومک کاچن و آلن نایپ بوده و مدال طلای المپیک و لیگ جهانی ۲۰۰۸ را بر گردن آویخته. اسپرو از ابتدای لیگ جهانی امسال، سرمربی‌گری ایالات متحده را بر عهده گرفته است.

در آخرین گیم ولاسکو مجدداً مهدوی را به عنوان پاسور اول وارد زمین کرد. زرینی، غلامی، قائمی، داودی و ظریف سایر بازیکنان ایران در شروع گیم پنجم بودند. این گیم در پایان با نتیجه ۱۸ بر ۱۶ به سود ایران تمام شد تا بازی هم در مجموع سه بر دو به نفع ایران رقم بخورد.

شاگردان اسپرو با این نتیجه یک امتیاز دیگر کسب کردند و جمع امتیازهای خود را به شش رساندند. ایران هم با دو برد دو امتیازی توانست به امتیاز چهارم برسد. شاگردان خولیو ولاسکو پیش از این در برابر روسیه و برزیل مغلوب شده بودند، اما ایتالیا را با حساب سه بر دو از پیش‌ رو برداشته بودند.

ولاسکو در نشست خبری پس از بازی گفت: بازی کردن مقابل تیم‌هایی مثل آمریکا و برزیل سخت است و من همیشه به بازیکنانم نمونه‌هایی از بازی‌های آنها را نشان می‌دهم. شاگردانم امروز نشان دادند کاملاً خودشان را باور دارند. در ست چهارم، دفاع و حمله خوبی داشتیم. ذخیره‌ها روحیه خوبی نشان دادند و به همین دلیل نباختیم. همه با اعتماد به نفس بازی کردند زیرا چیزی برای از دست دادن نداشتند.

سعید معروف کاپیتان تیم ملی هم به خبرنگاران گفت: «هیچ ‌کس فکر نمی‌کرد بتوانیم در ست چهارم به پیروزی برسیم. همه منتظر شکست ما و پایان مسابقه بودند. تعویض‌ها باعث پیروزی تیم شد. منسجم بازی کردیم و بازی فوق‌العاده‌ای برای ما بود. ولاسکو ذهنیت ما را درباره والیبال تغییر داده.»

آمریکا در بازی نخست خود ژاپن را شکست داد و در ادامه مغلوب برزیل شد، اما در بازی سوم، ایتالیا را هم تسلیم کرد. در دیگر بازی برگزار شده در روز شنبه که جذابیت‌های فراوانی داشت، روسیه سه بر دو مقابل برزیل پیروز شد، اما صدر جدول را به این تیم واگذار کرد. این نخستین شکست شاگردان برناردو رزنده در جام امسال بود.

فعلاً پس از برزیل و روسیه، آمریکا و ایتالیا در رده‌های سوم و چهارم هستند. ایران و ژاپن نیز در انتهای جدول قرار گرفته‌اند. اما پیروزی سه امتیازی ایران در روز پایانی مقابل ژاپن و شکست احتمالی آمریکا از روسیه، می‌تواند موقعیت ایران را در جدول بهبود ببخشد.

جان اسپرو سرمربی آمریکا گفت: دیروز یک بازی را در پنج ست از ایتالیا بردیم و امروز یک بازی را در پنج ست به ایران باختیم. خیلی برایم دشوار است که در جایگاه بازنده قرار گرفته‌ام. به نظرم کلید اصلی بازی در ست اول بود، جایی که ما نتوانستیم در سرویس و حمله به خوبی ایران رفتار کنیم. در ادامه به بازی برگشتیم و چیزی نمانده بود کار را در ست چهارم تمام کنیم، ولی تعویض‌های ایران، برد را از ما گرفت.

ویلیام پریدی کاپیتان آمریکا هم گفت: «فردا که رده‌بندی نهایی مسابقات مشخص شود، تازه می‌فهمیم چه امتیازهای ارزشمندی را مقابل ایران از دست دادیم و حسرت خواهیم خورد. ایران تیمی قدرتمند است و می‌دانستیم بازی سختی داریم. بازیکنان ایران خیلی خوب بازی می‌کنند، ولی ما باید با تجربه خودمان آنها را شکست می‌دادیم.»

تیم ملی والیبال ایران روز یک‌شنبه در آخرین بازی به مصاف ژاپن خواهد رفت. میزبان مسابقات تاکنون هیچ امتیازی کسب نکرده و در قعر جدول قرار گرفته.

در همین حال محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران درباره تمدید قرارداد سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران گفته است: ولاسکو تا پایان ۲۰۱۴ در کنار تیم ملی خواهند ماند و سعی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰۱۶ هم او را حفظ کنیم.
XS
SM
MD
LG