لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

روز جهانی مبارزه با اعدام، مجازاتی که امنیت بیشتر «به بار نمی‌آورد»


روز دهم اکتبر، مطابق با ۱۸ مهرماه، روزجهانی مبارزه با مجازات اعدام نام‌گذاری شده است. سازمان عفو بین‌الملل به همین مناسبت گزارشی منتشر کرده است با عنوان «به ما امنیت بیشتر نمی‌دهد».

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن، پایتخت بریتانیا، است به این دلیل عنوان فوق را برای گزارش خود در این روز جهانی انتخاب کرده است که نشان دهد «بر اساس شواهد موجود» مجازات اعدام هرگز باعث کاهش جنایات جدی و خطرناک در دنیا نبوده است.

بر همین اساس، کارشناسان سازمان ملل متحد نیز در گزارشی به همین مناسبت خواهان ادامه تلاش‌ها در سراسر جهان برای لغو مجازات اعدام و پرهیز هر چه بیشتر از آن شده‌اند.

اما این تلاش‌ها در حالی است که تنها در سال ۲۰۱۲، سال گذشته میلادی، ۶۸۲ نفر در ۲۱ کشور جهان جان خود را به‌واسطه مجازات اعدام از دست داده‌اند.

از این میان، یکی از کشورهایی که اعدام بیش از همه در آنها قربانی گرفته است ایران است که به‌ویژه در چند سال گذشته همواره در صدر گزارش‌ها و‌ آمارهای موجود از وقوع اعدام بوده است.

در همین زمینه روز سه‌شنبه گذشته، ۱۶ مهرماه، دو سازمان حقوق بشری با ارائه آماری تازه اعلام کردند که «در دو هفته بین ۲۰ شهریورماه تا سوم مهرماه ۱۳۹۲، مقامات ایرانی با ثبت یک رکورد تازه در اعدام مجرمان، ۵۰ تن را به خاطر جرائم مرتبط با مواد مخدر اعدام کرده‌اند».

این دو نهاد حقوق بشری با ذکر این‌ که «در ایران تعداد سرانهٔ اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است» می‌گویند که تاکنون در سال ۲۰۱۳ (از ۱۲ دی ۱۳۹۱ تاکنون)، ایران «بیش از ۴۰۲ نفر» را اعدام کرده است.

بر اساس آمار موجود از سراسر جهان، ایران از نظر اجرای مجازات اعدام پس از چین مقام دوم را دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که چین بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد و ایران تنها ۷۵ میلیون نفر.

از میان دیگر کشورهایی که بیشترین مجازات اعدام در سال ۲۰۱۲ در آنها اتفاق افتاده است می‌توان به چین، عربستان سعودی، عراق، ایالات متحده و یمن اشاره کرد.

در مورد چین، باید گفت که آمار اعدام جزء آمار محرمانه در این کشور به حساب می‌آید، بنابراین هرگز نمی‌توان گفت که سالانه به طور دقیق چند تن به‌واسطه اعدام جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین گزارش می‌دهد که طبق آمار موجود در سال ۲۰۱۲ دست‌کم ۱۷۲۲ حکم اعدام در ۵۸ کشور جهان صادر شده و در پایان همین سال دست‌کم ۲۳۲۸۶ نفر در انتظار اجرای حکم اعدام خود بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG