لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

ناکامی کشتی فرنگی ایران: بازگشت از دهلی با دست خالی


تیم ملی کشتی فرنگی ایران که در المپیک لندن سه مدال طلا کسب کرده بود، در مسابقات ۲۰۱۳ آسیا به میزبانی دهلی از دستیابی به مدال طلا بازماند. ایران در دوره گذشته و به میزبانی کره جنوبی توانسته بود سه مدال طلا را نصیب خود کند.

دو مرد طلایی پارسال ایران در مسابقات امسال هم حاضر بودند. ایران در ۹ دوره گذشته همواره یک یا چند مدال طلا گرفته و چنین اتفاقی در ۹ سال اخیر بی‌سابقه است. در هیچ یک از سال‌های سرمربی‌گری محمد بنا نیز ایران این مسابقات را بدون مدال طلا ترک نکرده بود.

آخرین باری که ایرانی‌ها در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا بدون طلا ماندند، سال ۲۰۰۴ در قزاقستان بود. از مجموع ۲۳ دوره‌ای که تاکنون مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا برگزار شده، ایران سه بار هم در دهه نود و مسابقات ۱۹۹۹ تاشکند، ۱۹۹۷ تهران و ۱۹۹۶ شیائوسن از دستیابی به مدال طلای آسیا بازماند.

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با حضور ۲۱ کشور در سالن ایندیرا گاندی دهلی نو برگزار شد. کره‌ جنوبی با ۴ مدال طلا و یک نقره به عنوان قهرمانی رسید. ایران با ۳ نقره و ۲ برنز روی سکوی دوم ایستاد. قزاقستان با یک طلا، یک نقره و ۲ برنز در مکان سوم قرار گرفت.

سال ۲۰۱۱ ایران در تاشکند موفق به کسب چهار مدال طلا شد. مسابقات سال ۲۰۱۰ در همین دهلی به انجام رسید که ایران دو طلا گرفت. مردان طلایی ایران برادران قربانی، بابک و محمد، بودند که اینک هر دو پشت میله‌های زندان دیزل‌آباد کرمانشاه هستند. رقابت‌های ۲۰۰۹ در پاتایا هم با چهار طلا برای شاگردان محمد بنا به پایان رسید. سه طلا در مسابقات ۲۰۰۸ کره جنوبی و سه طلا هم در ۲۰۰۷ قرقیزستان نصیب ایران شد.

هنوز یک هفته از اعلام شکایت ایران به فیلا و ادعای تقلب در انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا نگذشته است که این فدراسیون، نامه اعتراضی دیگری را خطاب به نناد لالوویچ، رئیس فدراسیون جهانی، نوشته و خواستار بررسی داوری‌های «ناعادلانه» مسابقات قهرمانی آسیا شده است.

این نامه در حالی تنظیم شده که خود لالوویچ از روز دوم در محل مسابقات حضور داشته و نظاره‌گر کشتی‌ها بوده است.

در این مسابقات محسن حاجی‌پور در ۵۵ کیلو مانند بشیر باباجان‌زاده در ۱۲۰ کیلو که سابقه قهرمانی آسیا، کسب مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۱ و حضور در المپیک لندن را هم دارد از دور رقابت‌ها حذف شدند. در فینال ۶۶ کیلو مهدی زیدوند با شکست مقابل کیم جی هیون از کره جنوبی از دستیابی به مدال طلا بازماند. او با پیروزی بر حریفانی از قرقیزستان و ژاپن راهی دیدار پایانی شده بود.

عبدالمحمد پاپی در فینال ۶۰ کیلو به مصاف حریف قرقیزستانی رفت. در تایم اول با نتیجه پنج بر یک او را مغلوب کرد، اما در تایم‌های دوم و سوم باخت تا این نماینده ایران هم روی سکوی دوم قرار بگیرد.

در ۷۴ کیلو هادی علیزاده پورنیا که پارسال قهرمان شده بود، با پیروزی مقابل ماکسات یرژپوف از قزاقستان به مرحله نیمه نهایی رسید. او در این مرحله نیز احمد قدیروف از تاجیکستان را برد. پورنیا برای کسب نشان طلا به مصاف کیم هیون وو دارنده مدال طلای ۶۶ کیلوی المپیک لندن رفت و مغلوب شد. به باور اغلب کار‌شناسان کشتی، قهرمانان طلایی ایران در المپیک لندن نیز می‌توانستند در این مسابقات مانند کیم هیون وو در یک وزن بالا‌تر محک بخورند.

طالب نعمت‌پور در ۸۴ کیلو که سال ۲۰۰۹ قهرمان آسیا شده و سال بعدش هم طلای بازی‌های آسیایی را گرفته، مقابل پنگ فی از چین و حریف ترکمنستانی پیروز شد، اما در نیمه‌نهایی به رستم آساکالوف ازبکستان باخت. نعمت‌پور برای کسب مدال برنز به مصاف تایچی اوکا از ژاپن رفت و ضمن کسب پیروزی، مدال برنز را به گردن آویخت.

داود گیل‌ نیرنگ مدافع عنوان قهرمانی در ۹۶ کیلو نوریکاتسو سایکاوا از ژاپن و سهراب فاتو‌ئف از ازبکستان را مغلوب کرد، اما در نیمه‌نهایی مغلوب یرولان ایسکاکوف از قزاقستان شد. گیل ‌نیرنگ برای کسب مدال برنز از سد فرنگی‌کار هندوستانی گذشت.

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «خودکرده را تدبیر نیست»، ضمن کنایه به اظهارات سرپرست فدراسیون کشتی ایران که مدعی شده بود خط مشی فیلا را تعیین می‌کند، نوشته است: عجیب نیست که به این بلا مبتلا شدیم. اگر بر این اعتقادیم که سر ما را بریدند، از خودمان بپرسیم سهم ما در کنفدراسیون آسیا چقدر است که مدام می‌گوییم فیلا در مُشت‌مان است و خط مشی تعیین می‌کنیم.

اکبر میری ‌روشن هم که در انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا حضور داشت، به فارس‌نیوز گفته است که ایران در آسیا تحقیر شده. او می‌گوید: خطیب مرتب مصاحبه می‌کند که ما بهترین روابط را با فیلا داریم، پس این روابط کجاست؟ وقتی کشتی‌گیران می‌بینند ایران در آسیا جایگاهی ندارد روی روحیه‌شان تأثیر منفی می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG