لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

یونسی: عده‌ای نمی‌خواهند دولت به اقلیت‌ها توجه کند


علی یونسی
علی یونسی

دستیار ویژه رئیس ‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها روز پنج‌شنبه بدون نام بردن از فرد خاص «عده‌ای» را در حکومت جمهوری اسلامی متهم کرد که «نمی‌خواهند دولت به امور اقلیت‌ها توجه کند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، روز پنج‌شنبه، ششم شهریور، تصریح کرد: «موانعی برای اقدامات در حوزه اقلیت‌ها وجود دارد و عده‌ای مخالف‌اند که دولت حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد.»

در حالی که آقای یونسی اشاره به هویت این «عده» نکرده، در ماه‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس و روحانیون ایران به سخنان آقای یونسی درباره اقلیت‌های مذهبی و اقوام ایرانی اعتراض کرده بودند.

از جمله آیت‌الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خرداد امسال در یک برنامه تلویزیونی از گفت‌وگوی تند خود با آقای یونسی خبر داده بود.

آقای یونسی روز ۱۳ مرداد نیز ضمن تائید حضور خود در کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داده بود که آیت‌الله یزدی، رئیس این تشکل، از سخنان وی عصبانی شده است.

پس از اظهارات علی یونسی در اردیبهشت‌ماه سال جاری در کنیسه یهودیان شیراز و همچنین سخنان وی درباره نماد شیر و خورشید نیز تعدادی از نمایندگان مجلس به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تذکر دادند.

دستیار ویژه رئیس ‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها همچنین تصریح کرد: «دولت به دنبال توجه به اقلیت‌هاست و در این راستا هم قدم‌هایی برداشته است، اما عده‌ای مخالف این اقدامات هستند.»

او پیشتر هم در تیرماه گذشته در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود که «عده‌ای» در حکومت جمهوری اسلامی «اساسا نام بردن از حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی و اقوام را برنمی‌تابند».

علی یونسی روز ۹ مهر ۱۳۹۲ به عنوان دستیار ویژه رئیس ‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد. سفر به نقاط مختلف کشور و دیدار با اقلیت‌های دینی از جمله اقدامات وی تاکنون بوده است.

وی همچنین از مذاکرات خود برای انتصاب زنان و اهل تسنن در سمت‌های دولتی خبر داده بود.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون چهار زن در دولت حسن روحانی به سمت فرمانداری منصوب شده‌اند. همچنین عماد حسینی، از نمایندگان اهل تسنن مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شده است.

ایزدی‌های عراق «ایرانی‌تبار بوده‌اند»

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، در ادامه سخنان خود درباره اقدامات گروه داعش در عراق گفت: «این گروه تروریستی ایزدی‌ها در عراق را بدین دلیل مورد تجاوز قرار داده‌اند که آنها ایرانی‌تبار بوده و با فرهنگ ایرانی هم‌خوانی دارند.»

آقای یونسی اضافه کرد: «اکنون همه دنیا باید به مردم عراق در قبال نسل‌کشی این تروریست‌ها کمک کنند.»

گروه دولت اسلامی پیشتر با حمله به مناطق کردنشین و اقلیت ایزدی صدها تن از آنها را قتل عام کرده است.

هزاران نفر از ایزدی‌ها که از ترس حملات گروه «خلافت اسلامی» یا داعش، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند به کوهستان سنجار در شمال عراق پناه برده‌اند و از کمبود شدید آب، مواد غذایی و امکانات پزشکی رنج می‌برند.

XS
SM
MD
LG