لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

دولت روحانی برای رفع حصر موسوی و کروبی «اختیاری ندارد»


دستیار ارشد رئیس ‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها می‌گوید که دولت حسن روحانی در زمینه رفع حصر رهبران جنبش سبز ایران هیچ اختیاری ندارد، اما «اگر فضا عادی و آرام شود، ممکن است بتواند به وعده‌اش در این باره عمل کند».

علی یونسی، مشاور حسن روحانی، شامگاه دوشنبه، ۱۹ آبان، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت انصاف‌نیوز در پاسخ به سوالی درباره «وعده دولت حسن روحانی برای تغییر شرایط حصر» تصریح کرد: «دولت اختیاری در این زمینه ندارد، فقط می‌تواند زمینه را فراهم کند.»

وی در عین حال اضافه کرد: «شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود ممکن است که دولت بتواند به این وعده‌اش برسد.»

آقای یونسی در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید این اتفاق بیفتد» نیز گفت: «خیلی‌ها نمی‌خواهند، همیشه می‌خواهند جو با التهاب باشد. عده‌ای نمی‌خواهند جو آرام شود، اگر جو آرام شود به نظرم همین اتفاق می‌افتد.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن‌ سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از این برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران در نامه‌هایی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار پیگیری رفع حصر رهبران جنبس شبز شده‌اند.

به گفته این افراد، حصر رهبران اعتراضات به انتخابات ۸۸، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده و آقای روحانی به عنوان رئیس این شورا می‌تواند برای لغو این مصوبه تلاش کند.

از جمله علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز ۱۵ مهر در نامه‌ای به آقای روحانی از وی خواست تا به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اقدام کند و در صورت «مسامحه» آقای روحانی این موضوع «در قالب سوال» از رئیس جمهوری در مجلس پیگیری خواهد شد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، یک روز بعد یعنی در ۱۶ مهرماه در واکنش به نامه آقای مطهری گفت که دولت نسبت به این مسئله «بی‌تفاوت» نیست، اما در پاره‌ای از موارد ضروری نمی‌‌تواند اقداماتش را رسانه‌ای کند.

پیش از این سخنان آقای نوبخت، فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، روز اول مهرماه گفته بود: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، روز ۳۱ شهریور گفته بود که آقای موسوی و کروبی هم این سیاست را تایید می‌کنند که فعلا اولویت کشور این نیست که آقای روحانی بخواهد وارد شود و مسئله حصر را تمام کند.

آقای یونسی در مصاحبه خود با وب‌سایت انصاف‌نیوز همچنین گفت که سخنانش درباره محمود علوی، وزیر اطلاعات، در دولت حسن روحانی «بد برداشت» شده است.

وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی گفت: «من حامی وزیر اطلاعاتم، رویکرد خوبی دارد، دیدگاه‌های خوبی دارد، همه وظیفه داریم که کمک کنیم، من حرفم این بود اما برخی بد برداشت کردند.»

آقای یونسی پیش از این درباره عملکرد وزیر اطلاعات گفته بود: «من فقط می‌گویم آقای علوی رویکرد اخلاقی و قانونی دارد و باید کمکش کنیم تا تسلط لازم را به طور کامل بر کارش پیدا کند.»

وی روز ۱۸ آذر ۹۲ نیز گفته بود که هنوز وزارت اطلاعات به «تسخیر» دولت حسن روحانی در نیامده است.

آقای یونسی دوشنبه ۱۴ مهر گفت که منظورش از واژه «تسخیر» این بوده که دولت هنوز وزارت اطلاعات را به طور کامل «در دست» نگرفته است.

XS
SM
MD
LG