لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

ایرانی‌های آمریکا به که رای می‌دهند؟


تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها دو هفته باقی است و با برگزاری سومین مناظره تلویزیونی باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات این کشور، و میت رامنی، رقیب او از حزب جمهوری‌خواه، تنور انتخابات در این کشور روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود.

در این میان بسیاری از ایرانیان ساکن آمریکا نیز خود را برای حضور در این انتخابات آماده می‌کنند. درباره رای‌دهندگان ایرانی آمریکایی و اولویت‌های آنان، ‌ رادیوفردا با معبود انصاری، استاد دانشگاه ویلیام پاترسون و نویسنده چندین کتاب درباره جامعه ایرانی آمریکا، گفت‌و‌گو کرده است.

معبود انصاری: سنتی در آمریکا هست که موقعی که مهاجران اتنیک می‌شوند [به قومیت کشور خود می‌پیوندند] در نسل اول عموما دموکرات ثبت نام می‌کنند و به عنوان دموکرات هم رای می‌دهند.

در مورد ایرانیان در دوره‌های گذشته به نظر می‌رسید که تعداد قابل توجهی از آنها به خاطر شرایط اقتصادی و موقعیت شغلی که در آمریکا دارند تمایل بیشتری به حزب جمهوری‌خواه از خودشان نشان می‌دهند. به همین دلیل هم موقعی که شاخه‌های حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا حدود ۲۵ سال پیش به وجود آمد، هر دو همزمان بودند.

ولی اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم و برگردیم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸، آنجا به طور دقیق گویای این است که اکثریت ایرانیان به حزب دموکرات رای داده‌اند و این آمار تحلیل و بررسی شده است.

یعنی به آقای اوباما رای دادند؟

بله. به آقای اوباما رای دادند. به طور دقیق حدود ۶۵ درصد اظهار کردند که به ایشان رای داده‌اند و این رقم البته تابع‌‌ همان شرایط قبلی است، یعنی به خاطر شرایطی که جمهوری‌خواهان از نظر مسئله جنگ در عراق و مسائلی از این قبیل به وجود آورده بودند، ایرانیان حتی به خاطر اظهار مخالفت اجتماعی‌شان با جنگ آمدند و به دموکرات‌ها رای دادند.

آیا فکر می‌کنید در مواضع ایرانی – آمریکایی‌ها در طور چهار سال گذشته با توجه به سیاست‌های پرزیدنت اوباما در قبال ایران تغییری ایجاد شده است؟

من فکر می‌کنم که اینجا باید جامعه ایرانی را یکپارچه ندید. طبق بررسی‌هایی که انجام شده و فعالیت‌هایی که خودشان در طول یک سال گذشته داشته‌اند به نظر می‌رسد که نسل دومی‌ها که تقریبا حدود ۵۰ درصد جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند، بیشتر به اوباما رای خواهند داد. یکی به دلیل این که آینده شغلی‌شان مطرح است و احساس می‌کنند که با توجه به طرح‌های آقای اوباما، واقع‌بینانه‌تر خواهد بود اگر آن طرح‌ها اجرا شود.

دیگری هم به این دلیل است که به هر حال آقای اوباما در برابر حمله نظامی به ایران و در پیش گرفتن یک سیاست جنگی مقاومت کرد.

ولی در مورد نسل اولی‌ها تصور می‌کنم که آنجا رای‌ها تقسیم خواهد شد. بخشی از آنها یقینا به جمهوری‌خواهان رای خواهند داد، چون جمهوری‌خواه هستند و طرفدار جمهوری‌خواهان باقی خواهند ماند.

بخش دیگری که ممکن است احساس استقلال کنند و بگویند که این بار می‌خواهند به شکل حزبی رای ندهند و بر مبنای واقعیت‌ها رای بدهند باز هم از این جهت به اوباما رای خواهند داد. دلیل آن هم مشخص و روشن است. بخشی از آن جمعیت الان بازنشسته است. تعداد قابل توجهی در برنامه بیمه خدماتی و درمانی اوباما ذی‌نفع هستند.

پس اقتصاد هم برای جامعه ایرانی - آمریکایی مثل بقیه رای‌دهندگان ساکن آمریکا مسئله مهمی است؟

بله.

با توجه به این که اگر در نظر بگیریم که بین دو حزب در مورد سیاست اتخاذ شده در مورد ایران تفاوت اساسی وجود ندارد. اما سیاست آقای رامنی در قبال ایران خیلی روشن و مشخص نیست و به طور دقیق اعلام نکرده است که چه برنامه‌ای برای ایران خواهد داشت در صورتی که انتخاب شود.

کاملا درست است و به همین دلیل است که من تصور می‌کنم عده‌ای منتظر خواهند ماند تا ببینند که آیا آقای رامنی به طور مشخص خواهد گفت سیاستش در قبال ایران چه خواهد بود یا خیر. ولی تحلیل‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر این که صرف نظر از این که چه کسی در دور آینده وارد کاخ سفید خواهد شد، سیاست خارجی آمریکا تابع یک استراتژی درازمدت خواهد بود که تغییر چندانی نخواهد کرد.

۲۳ درصد جامعه ایرانی در آمریکا دارای مشاغل آزاد هستند. بین اقلیت‌ها، این رقم بسیار بالاست. این‌ها در این مدت ضرر بسیاری دیده‌اند. یعنی از موقعی که آقای اوباما بر سر کار آمد به تدریج خسارت دیدند. این است که آن عده هم از این جهت ضرر کردند و به نظر می‌رسد که مسئله اشتغال، کار جدید و برگشت اقتصاد به روند قبلی‌اش یک عامل عمده خواهد بود.

آیا فرقی می‌کند که رای‌دهندگان ایرانی – آمریکایی با توجه به این که در چه ایالتی زندگی می‌کنند به چه کاندیدایی رای خواهند داد؟

بله. جامعه‌های ایرانی در هر ایالتی که شکل گرفته تابع سیاست و تاریخ خاص آن منطقه است. نتیجتا در ایالت‌هایی که عنوان ایالات دموکرات را دارند یقینا اکثر ایرانیان هم به نامزد دموکرات رای خواهند داد و در ایالت‌هایی که اساسا جمهوری‌خواه هستند، یقینا ایرانیان هم تابع جمهوری‌خواهان خواهند بود.

اساسا چه قدر جامعه ایرانی – آمریکایی در سیاست فعال هستند؟ چه در مسئله رای دادن و چه در سایر مسائل سیاسی و اجتماعی؟

در دهه گذشته به یکباره یک جهشی از نظر فعالیت‌های سیاسی جامعه ایرانی ساکن آمریکا ایجاد شد. به این نتیجه رسیدند که کنار نمی‌توانند بنشینند و بایستی صدا داشته باشند و فعالیت کنند. یکی دو سازمان قوی و نیرومند ایرانی هم در این راستا به وجود آمده که این‌ها صدای ایرانیان را در واشینگتن به گوش دیگران می‌رسانند.
XS
SM
MD
LG