لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۵

شهر تکریت هم «سقوط کرد»؛ کنسول ترکیه در موصل در دست گروه تروریستی


نقشه‌ای که گروه داعش منتشر کرده و در آن مربع سیاه بخش‌هایی از عراق را نشان می‌دهد که به طور کامل در دست این گروه است.
نقشه‌ای که گروه داعش منتشر کرده و در آن مربع سیاه بخش‌هایی از عراق را نشان می‌دهد که به طور کامل در دست این گروه است.
در پی سقوط شهر موصل در روز سه‌شنبه، یک افسر پلیس عراق اعلام کرد که شهر تکریت، زادگاه صدام حسین و مرکز استان صلاح‌الدین عراق، نیز به دست گروه تروریستی «داعش» افتاده است.

با احتساب شهر تکریت که روز چهارشنبه «به طور کامل» به دست گروه «حکومت اسلامی عراق و شام» با نام اختصاری «داعش» افتاد، این دومین مرکز استان در عراق است که تنها در طی دو روز به دست این گروه تروریستی می‌افتد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:50 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سرهنگ پلیس، اعضای گروه داعش روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، پس از تصرف شهر تکریت «صدها زندانی» در زندان این شهر را آزاد کرده‌اند.

تعداد این زندانیان حدودا ۳۰۰ نفر اعلام شده است.

به گفته این افسر پلیس در شهر تکریت که تقریبا در میان دو شهر بغداد و موصل واقع است، نیروهای داعش روز چهارشنبه از سه جناح شمال و غرب و جنوب به این شهر حمله کرده و آن را به طور کامل تصرف کرده‌اند.

گروه داعش از ساعات پایانی روز دوشنبه که حمله خود را آغاز کرده کل استان نینوای عراق به علاوه مرکز آن یعنی شهر موصل به علاوه بخش‌هایی از شهر کرکوک را تصرف کرده است.

موصل پس از فلوجه دومین شهر بزرگی است که در ماه‌های اخیر به دست شورشیان افتاده است. این شهر که اکثریت آن سنی مذهب هستند مدت‌ها از مقرهای مهم شبه‌نظامیان اسلام‌گرا محسوب می‌شد.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک مقام دولت ترکیه خبر می‌دهد که نیروهای داعش روز چهارشنبه با حمله به کنسول‌گری ترکیه در شهر موصل «۴۸ نفر از جمله کنسول ترکیه» را ربوده‌اند.

این مقام در دولت ترکیه که خواسته است نامش فاش نشود اعلام کرده است که تمام ۴۸ نفر از جمله سه کودک تبعه کشور ترکیه هستند.

پیشتر کنسول‌گری ترکیه در موصل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که نیروهای گروه داعش ۲۸ راننده کامیون ترکیه‌ای را ربوده‌اند.

در همین حال معاون سازمان حج و زیارت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی رخدادهای چند روز گذشته در عراق سفر زائران ایرانی به شهر زیارتی کاظمین در عراق تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.

در همین زمینه مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز چهارشنبه صبح خبر داده بود که دولت عراق درخواست کمکی از ايران برای مقابله با شورشيان اسلام‌گرای داعش نداشته و عراق خود «توانمندی لازم» برای مقابله با این گروه تروریستی را دارد.
XS
SM
MD
LG