لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

بررسی گزارش نقض حقوق بشر در تکریت به دست «نیروهای ارتش عراق»


سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردین، ضمن ابراز نگرانی شدید اعلام کرد که گزارش‌ها از نقض حقوق بشر توسط نیروهای ارتش عراق و شبه نظامیان متفق آنها در عملیات بازپس‌گیری شهر تکریت از نیروهای داعش را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مسئولان این سازمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «ما بسیار نگران گزارش نقض گسترده حقوق بشر در جریان عملیت نظامی در نزدیکی شهر تکریت هستیم».

دوناتلا روورا در ادامه افزود که «گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد زیادی از اهالی منطقه در اوایل ماه گذشته میلادی دستگیر شدند و پس از آن دیگر خبری از آنها در دست نیست. خانه‌ها و مغازه‌های این عده پس از آن که مورد غارت نیروهای شبه نظامی قرار گرفت به آتش کشیده یا منفجر شده است».

او ادامه داد: «همچنین گزارش‌هایی از اعدام خیابانی مردانی دریافت کرده‌ایم که مشخص نیست در جنگ شرکت داشته‌اند یا نه. آنها همگی پس از بازداشت کشته شده‌اند.»

به گفته خانم روورا، آخرین گزارش مربوط به نقض حقوق بشر نیروهای ارتش عراق مربوط به روز چهارشنبه در داخل شهر تکریت است.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای شبه نظامی که در کنار ارتش عراق می‌جنگند، روز چهارشنبه به غارت مغازه‌ها در مرکز شهر تکریت پرداخته‌اند.

همچنین گزارش‌های زیادی از آتش زدن خانه‌های مردم محلی توسط نیروهای شبه نظامی‌ای منتشر شده است که علیه گروه خودخوانده حکومت اسلامی یا داعش می‌جنگند.

فرماندهان این نیروهای شبه نظامی ضمن تکذیب این گزارش‌ها، مدعی هستند که این خانه ها توسط خود نیروهای حکومت اسلامی پیش از فرار به آتش کشیده شده است.

به گفته این فرماندهان آتش زدن خانه ها همچنین تاکتیکی برای کارگذاری بمب های انفجاری است.

نیروهای ارتش عراق به همراهی نیروهای داوطلب هفته گذشته موفق شدند که کنترل شهر تکریت را از نیروهای

گروه خودخوانده حکومت اسلامی پس بگیرند.

نیروهای حکومتی همچنین در ماه گذشته در چندین نوبت موفق شدند قسمت هایی از استان صلاح الدین را نیز بازپس بگیرند. این استان ماه‌هاست که در کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی است.

در همین حال یکی از مقامات ارتش آمریکا در خصوص گزارش های منتشر شده از نقض حقوق بشر در جریان عملیات تکریت که عمدتا سنی ها ساکن آن هستند، اعلام کرد که هنوز صحت و سقم این گزارش ها مشخص نیست.

وی که نخواست نامش فاش شود، در ادامه گفت که «عملکرد نیروهای عراقی به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد».

او گفت: «عراقی‌ها باید بدانند که ما آنها را مسئول تمام اتفاقات پس از عملیات تکریت می دانیم.»

به گفته این مقام ارتش آمریکا، قدم بعدی نیروهای ارتش عراق آزادسازی شهر بایجی در شمال این کشور خواهد بود.

گروه خودخوانده حکومت اسلامی یک گروه افراط گرای سنی است که کنترل بخش های بزرگی از خاک عراق و سوریه را به دست گرفته است.

این گروه متهم به جنایات گسترده چون اعدام دسته‌جمعی، آدم‌ربایی، شکنجه، تجاوز، و به بردگی کشیدن زنان در مناطق تحت کنترل خود است.

XS
SM
MD
LG