لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

نماز جمعه در بیت‌المقدس «آرام و بدون شرط سنی» برگزار شد


نماز روز جمعه، ۲۳ آبان، در حالی در حرم شریف در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) برگزار شد که فلسطینی‌های جوان نیز در آن شرکت کردند؛ در هفته‌های گذشته اسرائیل به دلیل نگرانی از ناآرامی‌های پس از نماز مانع از ورود نمازگزاران زیر ۵۰ سال به الاقصی شده بود.

پس از هفته‌ای دیگر از رخدادهای خونین و تشنج و درگیری میان فلسطینیان و اسرائیل، همزمان با دیدارهایی در امان میان نخست وزیر اسرائیل، پادشاه اردن، وزیر خارجه آمریکا و رهبری فلسطینی، اسرائیل به همه فلسطینی‌ها اجازه داد نماز آدینه را در مسجدالاقصی برگزار کنند.

رادیو اسرائیل گزارش می‌دهد که در این جمعه پست‌های بازرسی نیز از محله‌های عرب‌نشین منتهی به مسجدالاقصی، برخلاف هفته‌های گذشته، برداشته شده است.

پنج‌شنبه شب، ۲۲ آبان، پس از دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی در امان، کری دیدار سه جانبه‌ای با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن برگزار کرد.

آقای کری طرف‌های بحران را فرا خواند به هر اقدامی دست بزنند تا اوضاع به سوی وخامت بیشتر نرود و برای بازگشت شرایط به وضعیت قبل از بحران اخیر تلاش شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو به پادشاه اردن و وزیر خارجه آمریکا «اطمینان» داد که «هیچ تغییری» در حرم شریف داده نمی شود و اداره این اماکن اسلامی مانند ده‌ها سال قبل در دست سازمان اوقاف اسلامی فلسطینی خواهد ماند. اردن نیز مانند گذشته تولیت حرم شریف را حفظ خواهد کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو به صراحت به ملک عبدالله دوم و جان کری گفت، تمامی مطالب منتشره در خصوص تلاش اسرائیل برای تسلط به الاقصی، «دروغی روشن و بی‌پایه و اساس» است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری دیدارهای امان را مثبت نامید و نسبت به بازگشت آرامش ابراز امیدواری کرد؛ وی گفت، محمود عباس به روشنی تاکید کرد، گام‌های لازم برایجلوگیری از خشونت برداشته می شود.

در هفته های اخیر این ارزیابی مطرح بود که گسترش ناآرامی ها و حملات با چاقو یا زیر گرفتن اسرائیلی ها با اتومبیل، و همزمان واکنش شدید اسرائیل به فلسطینی ها، ضمن سرایت این ناآرامی ها به میان اعراب شهروند اسرائیل، به آغاز انتفاضه سوم کشیده شود.

در همین حال، گزارش های رسانه های منطقه حاکی است، ناآرامی های دیگری روز جمعه در اطراف بیت‌المقدس رخ داد و از چند نقطه، فلسطینی ها سعی کردند با عبور از دیواره امنیتی، به سوی بیت‌المقدس بروند، اما نیروهای اسرائیلی آنها را عقب راندند.

پلیس اسرائیل بیست و سوم آبان اعلام کرد یک فلسطینی دیگر را دستگیر کرد که با اتومبیل در صدد زیر گرفتن ساکنان یک شهرک یهودی نشین کرانه باختری بود، اما قبل از کشتن کسی، با آتشباری نیروهای اسرائیلی، اتومبیل او متوقف و راننده دستگیر شد.

اسرائیل در دو روز اخیر دو جوان ۱۷ و ۲۰ ساله فلسطینی را در جاده اطراف رام الله به اورشلیم و اطراف آرامگاه اجداد یهودیان در حبرون، الخلیل، که به چاقو «برای حمله به اسرائیلی ها» مسلح بوده اند، دستگیر کرده بود.

دوشنبه گذشته در سه حمله چاقوزنی به اسرائیلی ها، دو نفر کشته و چهار تن در تل آویو و اطراف اورشلیم زخمی شدند. قبل از آن نیز یک عرب ۲۲ ساله چاقوبه‌دست پس از حمله به خودروی پلیس اسرائیل کشته شد که به ناآرامی گسترده در میان عرب های ساکن اسرائیل انجامید.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه هایی از فلسطینی ها، به‌ویژه در بیت‌المقدس، خواسته بودند به جنبش «دعس» بپیوندند؛ «دعس» در عربی به مفهوم «زیربگیر» اشاره ای به زیرگرفتن عامدانه از سوی رانندگان عرب علیه عابران و مسافران ایستگاههای قطار و اتوبوس در خیابان های اورشلیم در حملات تروریستی یک ماه اخیر است.

در این میان، رهبران روحانی یهودیان در روزهای گذشته قویا از همه یهودیان خواسته اند از هر گونه حضور در حرم شریف به انگیزه بازدید از «تپه معبدس مقدس» خودداری کنند زیرا این امر به تحریک فلسطینی ها و خونریزی بیشتر منجر شده است.

حضور عده انگشت‌شماری از فعالان راست‌گرای یهودی از دو ماه پیش در محوطه الاقصی آتش خشم فلسطینی ها را دامن زده بود.

XS
SM
MD
LG