لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

اسرائیل خبر سرنگونی جنگنده‌‌اش بر فراز سوریه را تکذیب کرد


نمایی از بلندی‌های جولان
نمایی از بلندی‌های جولان

ساعتی پس از این که ارتش سوریه در روز سه‌شنبه از سرنگونی یک جنگنده و یک پهپاد اسرائیلی بر فراز خاک سوریه خبر داد، اسرائیل گزارش‌ها در این باره را تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش سوریه در روز سه شنبه، ۲۳ شهریورماه، اعلام کرد که این نیروها یک جنگنده اسرائیلی را در حال پرواز بر فراز خاک این کشور سرنگون کرده‌اند.

در گزارش مربوطه به سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی نیز اشاره شده است.

در این گزارش‌ها همچنین اشاره شده است که اسرائیل به حمله به مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور دست زده و با پاسخ نیروهای حکومت بشار اسد مواجه شده است.

با این حال ساعتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که این گزارش‌ها صحت ندارد.

ارتش اسرائیل در تکذیبیه خود عنوان کرده است که دو موشک «زمین به هوا» به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک شده، اما هیچ یک به هدف اصابت نکرده است.

پیشتر خبرگزاری فرانسه از تل‌آویو خبر داده بود که به دنبال اصابت خمپاره به بلندی‌های جولان که در دست اسرائیل است در ساعات آغازین روز سه‌شنبه جنگنده‌های اسرائیلی به عملیاتی تلافی‌جویانه در خاک سوریه دست زده‌اند.

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، خبر داد که «مواضع توپخانه حکومت سوریه را در مرکز بلندی‌های جولان» هدف قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک سخنگوی ارتش اسرائیل گزارش داد که شلیک خمپاره به مواضع اسرائیل در روز دوشنبه گذشته «به احتمال زیاد عمدی نبوده» است.

درگیری احتمالی میان نیروهای ارتشی دو کشور اسرائیل و سوریه در حالی رخ می‌دهد که حتی یک روز هم از آغاز آتش‌بس تازه در خاک سوریه نمی‌گذرد.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه جمعه هفته گذشته در مذاکرات خود در ژنو سوئیس از توافق بر سر طرح تازه ترک مخاصمه در سوریه خبر دادند.

طبق این طرح ابتدا به مدت یک هفته از عصر دوشنبه، ۲۲ شهریورماه، آتش‌بس در سوریه برقرار می‌شود و در صورتی که طرف‌های درگیر این آتش‌بس را رعایت کنند، آن گاه مراحل بعدی این طرح عملیاتی خواهد شد.

این نخستین بار نیست که جنگ داخلی سوریه که بیش از پنج سال از آغاز آن می‌گذرد به خاک اسرائیل یا مناطق تحت کنترل این کشور سرریز می‌کند و با اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل مواجه می‌شود.

اسرائیل از ابتدا اعلام کرده است که مسئولیت هر گونه سرریز آتش به قلمروی تحت کنترل خود را بر عهده ارتش سوریه می‌داند و بس.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را از سوریه گرفت و بعدا به خاک خود ضمیمه کرد. در جریان جنگ داخلی سوریه نیز اسرائیل دست‌کم یک بار اعلام کرده است که از جولان عقب نخواهد نشست.

XS
SM
MD
LG