لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

پایداری آتش‌بس در نوار غزه به‌رغم بروز تنش تازه


جوانان فلسطینی در خان یونس، جنوب نوار غزه
جوانان فلسطینی در خان یونس، جنوب نوار غزه
دو روز پس از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی غزه، روز جمعه، سوم آذر، در تنش جدیدی که میان گروهی از فلسطینی‌ها در نزدیکی جداره امنیتی مرز غزه با اسرائیل رخ داد، یک فلسطینی کشته و دست‌کم ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این زمینه گفت که به آتشباری هوایی اقدام کرده است تا مانع از آسیب رساندن صد‌ها تظاهرکننده به جداره در بخش خان یونس و ورود احتمالی آنها به این سوی مرز شود.

یکی از خواسته‌های اصلی فلسطینی‌ها در جریان تلاش برای برقراری آتش‌بس این بود که کشاورزان فلسطینی نزدیک مرز بتوانند در این مناطق آزادانه تردد کرده و به زمین‌های خود سرکشی کنند؛ دولت حماس می‌گوید فردی که جمعه کشته شد، یکی از این کشاورزان بوده است.

با وجود این رخداد، ارزیابی‌های منابع اسرائیلی و فلسطینی حاکی از این است که آتش‌بس فعلاً پایدار خواهد ماند.

از ساعت ۲۱ شامگاه چهارشنبه (به وقت اسرائیل و غزه) که آتش‌بس میان اسرائیل و غزه برقرار شد، چند بار نیز راکت‌هایی پراکنده به خاک اسرائیل شلیک شد که اسرائیل در واکنش به آن نیز، حدود دو ساعت پس از برقراری آتش‌بس، به حملاتی در غزه دست زد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که با وجود پذیرش آتش‌بس، به تعرض‌هایی که مردم این کشور را تهدید کند، پاسخ خواهد داد.

در این میان ارتش اسرائیل دستگیری فعالان مرتبط با حماس در کرانه باختری پس از پذیرش آتش‌بس را از سرگرفته است. اسرائیل مدتی بود که از این نوع بازداشت‌ها دوری کرده بود.

از شب پنج‌شنبه تا بامداد جمعه، پنج نفر از فعالان سیاسی حماس در کرانه باختری بازداشت موقت شدند.

شب پیش از آن نیز ۵۵ نفر دیگر از فعالان مرتبط با حماس در نقاط مختلف کرانه باختری، از سوی ارتش اسرائیل بازداشت شدند.

سخنگویان حماس می‌گویند که این اقدام اسرائیل از «سرخوردگی» این کشور از «ناکامی» در عملیات نظامی اخیر غزه ناشی می‌شود.

حماس خود را طرف پیروز تنش نظامی هشت روزه قلمداد می‌کند و با وجود ضربات شدیدی که متحمل شده است می‌گوید که هنوز جنگ‌افزار برای ادامه «مقاومت» در اختیار داشته است.

اسرائیل در عملیات هوایی هشت روزه با نام «ستون ابر» بیش از ۱۵۰۰ بار به هدف‌های مختلف در غزه حمله کرد و در کنار ضربه زدن به یگان‌های شبه‌نظامیان و کشتن ده‌ها نفر از آنها، براثر خطای محاسبه، به شماری از غیرنظامی‌ها نیز آسیب رساند؛ در مجموع ۱۶۷ فلسطینی و شش اسرائیلی در حملات راکتی فلسطینی‌ها در این هشت روز کشته شدند.

در حالی که هم در اسرائیل و هم در باریکه غزه پس از پشت سرنهادن این بحران جدی، زندگی تا حد زیادی به حال عادی بازگشته است، طرفین در حال ترمیم خسارت‌های ناشی از حملات هستند.

در همین حال در تمامی نظرسنجی‌هایی که در اسرائیل یک روز پس از آتش‌بس به عمل آمد، اسرائیلی‌های ساکن جنوب این کشور که بیشتر از مرکز در معرض خطر حمله راکتی بودند، از نتایج به دست آمده ابراز نومیدی کرده‌اند.

در این میان ارتش اسرائیل که در روز سوم از عملیات به احضار ۷۵ هزار نفر از نیروهای ذخیره خود اقدام کرده و احتمال وارد کردن پیاده‌نظام به غزه را مطرح کرد، در حالی که در صحنه عمل از بهره‌گیری از آنها در این عملیات خودداری کرد، فرمان خدمت آنها را لغو کرد.

بخش اندکی از این شمار زیاد از مردان ۲۱ تا ۴۵ سالهٔ دوره ذخیره شامگاه پنج‌شنبه و بقیه آنها روز جمعه از پایگاه‌های ارتش مرخص شدند.

همزمان، سازمان امنیت داخلی اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که عوامل حادثه بمب‌گذاری روز چهارشنبه در یک اتوبوس شهری در مرکز تل‌آویو را شناسایی و دستگیر کرده است.

در این بمب‌گذاری، اتوبوسی که از خیابان «پادشاه شائول» حرکت می‌کرد، منفجر شد و ۲۳ تن را زخمی کرد؛ حال یکی از مجروحین این حادثه همچنان وخیم است.

شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، خبر داده است که یک فلسطینی که مجوز اقامت در عرب‌نشین‌های تابع اسرائیل را دارد بمب را با سوار شدن به اتوبوس زیر یکی از صندلی‌ها جاسازی کرده و سپس فرمانده او با گرفتن شماره تلفن موبایلی که در میان مواد انفجاری در بسته تخریبی گذاشته شده بود بمب را منفجر کرده است.

شباک اعلام کرد که مرد عربی که بمب را در اتوبوس گذاشت، تنها ساعتی پس از انفجار، در ایستگاه اصلی راه‌آهن تل‌آویو که فاصله چندانی با محل انفجار ندارد، دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

حماس و همه سازمان‌های فلسطینی دیگر غزه از این انفجار ابراز شادمانی کرده و آن را به فلسطینی‌ها شادباش گفتند، اما مسئولیت مستقیم اعزام تروریست‌ها را برعهده نگرفتند.
XS
SM
MD
LG