لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

«کمک اطلاعاتی» اسرائیل به آمریکا در مقابله با خلافت اسلامی


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

اسرائیل در زمینه توان و مواضع نیروهای «خلافت اسلامی» در منطقه و عوامل احتمالی مرتبط با این گروه در میان اعراب و مسلمانان کشورهای غربی به آمریکا اطلاعات، و تصاویر ماهواره ای ارائه کرده و این انتقال اطلاعات هم‌چنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، این همکاری اطلاعاتی اسرائیل به نیروهای آمریکایی در حملات هوایی اخیر علیه مواضع «خلافت اسلامی» در عراق کمک کرده است.

«یک دیپلمات غربی» که به نامش اشاره‌ای نشده است به خبرگزاری رویترز گفت، اطلاعاتی که اسرائیل به آمریکا داد با دیگر هم‌پیمانان آمریکا، از جمله ترکیه و کشورهای عربی، در مقابله با نیروهای «خلافت اسلامی» به اشتراک گذاشته شده است.

دیپلمات یادشده به رویترز گفت، ماهواره‌های جاسوسی اسرائیلی با توانایی پروازهای منظم بر فراز عراق در زوایای مختلف که ماهواره‌های آمریکا فاقد آن هستند اطلاعاتی «با کیفیت بالا» و «تصاویر بهتری» را در اختیار آمریکا قرار داده است.

رویترز همچنین می‌گوید که اسرائیل در خصوص رفت و آمدهای مشکوک مسلمانان و اعراب ساکن کشورهای غربی به منطقه خاورمیانه و کسانی که پتانسیل پیوستن به «خلافت اسلامی» را دارند و می توانند بعد از بازگشت به کشور محل زندگی‌شان به اقدامات تروریستی دست بزنند، ارزیابی و اطلاعاتی را در اختیار آمریکا گذاشته است.

این «دیپلمات غربی» همچنین گفته است، «اسرائیلی‌ها در گردآوری اطلاعات درباره مسافران منطقه، از طریق تجزیه و تحلیل شبکه‌های فضای مجازی عربی خبره هستند و ارزیابی بهتری از عوامل مشکوک ارائه می‌کنند».

در واکنش به این گزارش، وزارت دفاع اسرائیل گفته است که در برابر این گزارش سکوت را ترجیح می‌دهد و این انتقال اطلاعات را «نه تایید می‌کند و نه تکذیب».

در همین زمینه ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه، هفدهم شهریور در یک سخنرانی در کشورش گفته بود که «شکست داعش امکان‌پذیر است».

گسترش مناطقی که در ماه‌های اخیر به سرعت به دست نیروهای «داعش» پیشین یا «خلافت اسلامی» افتاده و به‌ویژه مرگ فجیع دو روزنامه‌نگار آمریکایی به دست این گروه، غرب و در صدر آنها آمریکا را وارد مسیر مبارزه با این گروه است.

پایگاه اصلی و مهم «خلافت اسلامی» شهر موصل در شمال عراق است.

گزارش‌های مربوط به افزایش دخالت اسرائیل در مقابله با قوای «خلافت اسلامی» در حالی انتشار یافته است که اسرائیل نسبت به احتمال دست‌اندازی نیروهای این گروه به اردن ابراز نگرانی کرده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه یدیعوت آخرونوت روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، در این باره نوشت که اسرائیل نگران است نیروهای «خلافت اسلامی» دیر یا زود به مرزهای این کشور نزدیک شوند.

اردن، همسایه شرقی اسرائیل، از سال ۱۹۹۴ با اسرائیل پیمان صلح و مناسبات کامل در سطح سفیر دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، در سفری به منطقه، که از جمله شامل اردن و عربستان سعودی می‌شود، مشارکت کشورهای عربی منطقه در مبارزه با «خلافت اسلامی» را بررسی می‌کند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، حدود چهل کشور جهان در ائتلاف برای مقابله با «خلافت اسلامی» مشارکت خواهند کرد.

در همین حال، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفت، در شرایطی که واشینگتن گسترش عملیات علیه «خلافت اسلامی» را می‌سنجد، باراک اوباما باید «عواقب یک عملیات درازمدت و موانع احتمالی را نیز که با آن روبه‌رو خواهد شد» بررسی کند.

آقای هیگل که دوشنبه هفدهم شهریور در ترکیه بود، گفت وظیفه او این است که نه تنها در خصوص آغاز عملیات جنگی، بلکه درباره احتمال طولانی شدن این عملیات و نحوه پایان آن، به رئیس جمهوری آمریکا مشورت بدهد.

XS
SM
MD
LG