لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

وزیر دفاع اسرائیل: حمله شیمیایی دستور مستقیم بشار اسد بود


وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه با «اطمینان کامل» اعلام کرد که حمله شیمیایی روز سه‌شنبه گذشته در شهرک خان شیخون در استان ادلب در جنوب سوریه، «دستور مستقیم بشار اسد» بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل از جمله وب‌سایت وای‌نت، آویگدور لیبرمن روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، گفت: «دو حمله علیه غیرنظامیان و حمله به بیمارستان محلی ادلب دستور مستقیم و از قبل طراحی شده بشار اسد بود که توسط جنگنده های سوریه انجام شد.»

آقای لیبرمن در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه نیز به نحوی در این حملات مشارکت داشت یا نه، گفت: «ما این بخش را نمی دانیم اما بی هیچ تردیدی، با اطمینان صد در صدی می گوییم که از الف تا تای تمت در این حمله به دستور اسد انجام شد.»

اسرائیل در کنار روسیه یکی از دو کشوری است که به عملیات هوایی در سوریه دست می‌زند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آویگدور لیبرمن بعد از گرفتن اطلاعات تازه از سوی نهادهای مهم اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل با «اطمینان صد در صدی» از «دستور مستقیم بشار اسد برای حملات شیمیایی در ادلب» سخن گفت.

باور کارشناسان اطلاعاتی این است که سازمان اطلاعات نظامی ارتش و سایر نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برای گردآوری اطلاعات در مورد جنگ داخلی سوریه فعالیت گسترده دارند.

تحرکات اطلاعاتی اسرائیل در مورد سوریه، نظر به نگرانی اسرائیل از «گشایش جبهه دیگری» از مرزهای جولان علیه اسرائیل از ناحیه ایران و حزب الله گسترش یافته است.

بر اساس چندین گزارش، در حملات شیمیایی پیش از ظهر سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، در خان شیخون، تا یکصد و پنجاه تن کشته و قریب پانصد تن زخمی شده اند.

اکثر تلفات غیرنظامی، کودکان و نوجوانان هستند. از احتمال استفاده از گاز عصبی سارین در این حملات شیمیایی سخن رفته است.

روسیه انجام حمله هوایی در آن روز از سوی نیروی هوایی سوریه را تایید کرده، اما در دفاع از ارتش بشار اسد مدعی شد که هدف حمله یک انبار سلاح های شیمیایی معارضین بوده که گازهای آن پراکنده شده است.

سوریه نیز از خود رفع اتهام کرده است.

همزمان، رسانه‌های اپوزیسیون سوری بامداد پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، از حملات جدید نیروی هوایی اسرائیل علیه مقرهای ارتش سوریه برای ضربه زدن به محموله های جنگ افزار حزب الله خبر دادند.

شبکه عربی اسکای گزارش داد، حملات منتسب به اسرائیل از جمله در شهرک المعره در منطقه القلمون در اطراف دمشق و نیز علیه یک پایگاه پیشین حزب الله در نزدیکی شهر «درعا» در جنوب سوریه انجام شده است.

اما به گفته رسانه های وابسته به حزب الله لبنان، این حملات توسط معارضین سوری، که شبه نظامیان حزب الله در مقابل آنها می جنگند، صورت گرفته است، نه اسرائیل.

اسرائیل در برابر این خبرها سکوت کرده است. اما نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته یک حمله سنگین به نزدیکی فرودگاه دمشق را برای «جلوگیری از رسیدن جنگ افزارِ برهم زننده توازن قوا برای حزب الله» تایید کرد.

همزمان، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با یک روزنامه جمهوری کرواسی که روز پنج‌شنبه انتشار یافت گفت: «جنگ مستقیم میان سوریه و اسرائیل «هم اینک نیز در جریان است.»

آقای اسد افزود که اسرائیل «برای حمایت از تروریست ها» به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله می کند.

بشار اسد در این مصاحبه حمایت روسیه، ایران و حزب الله از حکومت خود را نیز «قدرتمند» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG