لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

نتانیاهو ابومازن را مسئول مرگ زن و شوهر اسرائیلی دانست


در پی مرگ یک زن و شوهر اسرائیلی در کرانه باختری، نخست وزیر اسرائیل رهبران فلسطینی را که به گفته او در «تحریکات در مورد الاقصی دخیل هستند» مسئول این ترور دانست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه، نهم مهر، گفت: «بار دیگر ثابت شد که فتنه‌انگیزی لجام‌گسیخته فلسطینی‌ها به ترورهایی نظیر آن چه امروز رخ داد منجر می‌شود.»

ایتام هنکین و همسرش، «نعاما»، غروب پنج‌شنبه زمانی که با اتومبیل‌ خود در روز عید یهودی «سوکوت» از میان دو یهودی‌نشین کرانه باختری عبور می کردند تا به اورشلیم برسند، از سوی افراد سوار بر یک خودروی فلسطینی هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند.

چهار فرزند این خانواده، از شش ماهه تا ۹ ساله، که در صندلی عقب خودرو نشسته بودند، در این رگبار تیراندازی آسیبی ندیدند.

بنیامین نتانیاهو پس از آن که از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خارج شد از این رخداد امنیتی در کشورش آگاه شد.

ارتش اسرائیل گروه‌های بزرگی از نیروهای خود را به روستاهای فلسطینی همجوار محل حادثه فرستاده و این مناطق در حال حاضر در محاصره‌اند.

همزمان ساکنان شماری از شهرک‌نشین‌های یهودی برای «انتقام‌گیری» به شماری از دهکده‌های فلسطینی کرانه باختری حمله کرده اند؛ این در حالی است که نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل ظاهراً باید از این گونه تعرض انتقام‌جویانه جلوگیری کنند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، افزون بر نتانیاهو و احزاب راستگرا، شماری از سیاستمداران احزاب اپوزیسیون اسرائیل نیز محمود عباس و رهبران تشکیلات خودگردانی را در «تحریکاتی که به ترور اسرائیلی‌ها منجر می شود» متهم کردند.

رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری اسرائیل، شخصاً روز جمعه دهم مهر در مراسم خاکسپاری زوج اسرائیلی شرکت کرد.

در همین حال جنبش حماس و برخی دیگر از تشکل های فلسطینی «عملیات نابلس» در پنج‌شنبه شب را ستایش کرده و آن را «واکنش طبیعی» نامیده اند.

این ترور در ادامه ناآرامی های هفته های اخیر در شرق اورشلیم بر سر الاقصی و مخالفت فلسطینی ها با ورود یهودیان به محوطه مساجد اسلامی رخ داده است.

تنش های شرق اورشلیم با سرایت به کرانه باختری به کشته و زخمی شدن چند فلسطینی انجامیده و دهها تن از آنها بازداشت شده اند.

اسرائیل نیز می گوید در سنگ پرانی سه هفته پیش در اورشلیم، یک مرد اسرائیلی در حین رانندگی تصادف کرده و کشته شد.

در همین حال اسرائیل مجازات سنگ‌پرانان فلسطینی را به حداقل چهار سال حبس افزایش داده است.

فلسطینی ها بر سر حرمت الاقصی و نیز اینکه اسرائیل عاملان قتل یک خانواده فلسطینی را معرفی نمی کند، خشمگین هستند.

دو ماه پیش، شهرک نشین های اسرائیلی خانه یک خانواده فلسطینی را در روستای «دوما» در کرانه باختری با انداختن بطری آتش‌زا به داخل خانه در نیمه شب به آتش کشیدند؛ تروری که به سوزانده شدن طفل شیرخواره خانواده و سپس مرگ پدر و مادر انجامید.

از خانواده فلسطینی «دوابشه» تنها یک پسربچه چهارساله که دو ماه در بیمارستان بستری بود، باقی مانده است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته گفته بود، نیروهای امنیتی حتی اگر از هویت عاملان ترور خانواده فلسطینی آگاه باشند، نمی توانند آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

XS
SM
MD
LG