لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

اسرائیل نیروهای ذخیره را به دلیل ناآرامی‌های بیت‌المقدس به خدمت فراخواند


نیروهای پلیس اسرائیل در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس موضع گرفته‌اند.
نیروهای پلیس اسرائیل در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس موضع گرفته‌اند.

ناآرامی در شهر بیت‌المقدس روز جمعه ۲۷ شهریور برای ششمین روز پیاپی ادامه یافت و نیروهای امنیتی، نظامیان و پلیس اسرائیل با فلسطینی‌ها درگیر شدند.

بیشترین درگیری و تنش در محوطه مساجد عمر و الاقصی در شرق بیت‌المقدس و کوی و برزن‌های قدیمی این منطقه روی داد.

به گزارش رسانه‌های منطقه، پلیس اسرائیل با «نگرانی» از تشدید ناآرامی‌ها در روز برگزاری نماز جمعه، برای حضور نمازگزاران فلسطینی محدودیت سنی قائل شد و تنها مردان بالا‌تر از ۴۰ سال حق ورود به الاقصی را داشتند.

ورود زنان نمازگزار فلسطینی، نظر به اینکه کمتر در ناآرامی‌ها مشارکت می‌کنند، بدون محدودیت بود.

پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل بر شدت تدابیر امنیتی افزوده و به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مرخصی‌های نیروهای ذخیره پلیس و گارد مرزی، لغو شده است.

به گزارش «وای. نت»، کمیسیون امنیت ملی مجلس اسرائیل بسیج نیروهای ذخیره را تصویب کرده است.

تدابیر امنیتی نظر به «یوم کیپور»، روزه بزرگ یهودیان که هفته آینده برگزار می‌شود و عید هشت روزه «سوکوت» (جشن «سایبان‌ها») بعد از «روش هشانا»، عید سال نو یهودیان تشدید شده است.

یهودیان مذهبی در این سه مناسبت دینی پی در پی بیشترین حضور را در پای «دیوار ندبه» در نزدیکی مسجدالاقصی دارند و احتمال درگیری در این منطقه بیشتر می‌شود.

شیخ عکرم الصبری، مفتی شرق بیت المقدس، روز جمعه بار دیگر به اسرائیل نسبت به عواقب «تحربکات» هشدار داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، در این روز نیز محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، گفت «هتک حرمت الاقصی» می‌تواند «اوضاع را از کنترل خارج کند».

دور جدید ناآرامی‌ها از یکشنبه گذشته که شماری از یهودیان افراطی در آستانه «روش هشانا» برای نیایش مذهبی سال نو عبری وارد محوطه الاقصی شدند، آغاز گردید.

ده‌ها فلسطینی در شش روز ناآرامی‌ زخمی و بازداشت شده‌اند اما تعدادی از نیروهای پلیس و گارد مرزی اسرائیل نیز در نتیجه سنگ پرانی و پرتاب بطری آتش زا از سوی فلسطینی‌ها زخمی شده‌اند.

ناآرامی‌های اطراف الاقصی با سنگ پرانی‌های فلسطینی‌ها در برخی نقاط دیگر بیت‌المقدس به سوی یهودیان همراه شده که به کشته شدن یک مرد راننده اسرائیلی در یکشنبه شب انجامید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با برگزاری نشست اضطراری دولت خود، خواهان تشدید مجازات سنگ پرانان فلسطینی شده است.

به گزارش سایت «تایمز آو اسرائیل»، گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفته است که اقدامات خشونت‌بار فلسطینی‌ها، الاقصی را به «کارگاه ترور» مبدل کرده است.

در این میان، شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۶ شهریور در نشست خود خواستار خاتمه فوری بحران در بیت‌المقدس شد و ابراز نگرانی کرد که «اقدامات تحریک آمیز» به انفجار دوباره اوضاع بینجامد.

شورای امنیت، یهودی نشین‌های افراطی را در تحریکات اخیر دخیل دانست، و خواهان رعایت توافق اسرائیل با اردن برای رعایت حرمت الاقصی شد.

با وجود اشغال اسرائیل بر شرق بیت المقدس از سال ۱۹۶۷، تولیت ارشد اماکن اسلامی بیت‌المقدس با اردن است.

همزمان با ناآرامی‌های بیت المقدس، ده‌ها هزار اردنی و فلسطینی روز جمعه ۲۷ شهریور در امان و سایر شهرهای اردن در حمایت از الاقصی تظاهرات کردند.

همچنین به گزارش رسانه‌های ایران، تهران و ده‌ها شهر دیگر ایران نیز در این روز شاهد تظاهراتی از سوی ستاد نماز جمعه در «محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به قبله اول مسلمانان» بود.

اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی نیز در روزهای اخیر خواهان قطع «تجاوزات» اسرائیلی‌ها در الاقصی شده‌اند.

همچنین اروپا و آمریکا طرفین اسرائیلی و فلسطینی را به شکیبایی و رعایت آرامش فرا خوانده‌اند.

بسیاری از ناظران امور می‌گویند، فلسطینی‌ها از دو ماه پیش که حمله تروریست‌های یهودی به خانه خانواده فلسطینی «دوابشه» به سوزاندن فرزند شیرخواره این خانواده منجر شد، دستخوش خشم فروخفته شدند.

والدین «علی دوابشه» نیز بعدا جان سپردند.

XS
SM
MD
LG