لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

نماینده اسرائیلی نتانیاهو را به افشای اطلاعات محرمانه در کنگره آمریکا متهم کرد


سخنرانی بنیامین نتانیاهو برای اعضای دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا
سخنرانی بنیامین نتانیاهو برای اعضای دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا

به گفته یک نماینده مجلس اسرائیل، نخست وزیر این کشور با هدف همراه کردن کنگره آمریکا در موضع خود علیه توافق اتمی ایران «اطلاعات طبقه‌بندی شده[محرمانه]» اسرائیل را برای نمایندگان کنگره فاش کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، عومِر بر- لِو، نماینده مجلس اسرائیل، روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در سخنرانی در شهر جنوبی بئرشبع گفت، بنیامین نتانیاهو اطلاعات حساس و محرمانه به دست آمده توسط نهادهای جاسوسی اسرائیل را در کنگره آمریکا افشا کرده است.

به گفته آقای بر- لو، نتانیاهو زمانی که با وجود ناخشنودی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در مارس سال ۲۰۱۵ برای سخنرانی به کنگره واشینگتن رفت، اقدام به افشای داده های طبقه‌بندی شده کشورش کرد.

این نماینده مجلس اسرائیل افزود، نتانیاهو چنان مشتاق بود که اعضای کنگره را متقاعد کند که نظر او در مخالفت با برجام درست است و باراک اوباما در دادن فرصت موفقیت به این توافق با ایران اشتباه می کند، که حتی اقدام به افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده اسرائیل کرد.

عومر بر- لو نماینده حزب کارگر و «جبهه صهیونیستی»، جناح اصلی اپوزیسیون در دوره کنونی پارلمان اسرائیل است.

آقای بر- لو به ماهیت اطلاعات محرمانه ای که به گفته او، نتانیاهو افشا کرده و جزئیات آنها اشاره نکرد.

نخست وزیر اسرائیل هنوز به اتهام مطرح شده از سوی این نماینده مجلس کشورش پاسخ نداده است.

این نماینده اپوزیسیون اسرائیل این سخنان را در حالی بیان داشته که موشه یعلون وزیر پیشین دفاع اسرائیل نیز در روزهای گذشته نتانیاهو را متهم کرد که در معامله خرید زیردریایی مدرن از آلمان، مرتکب خطا شده، و از نهادهای قضایی کشورش خواست این امر را بررسی کنند.

اما اظهارات آقای بر- لو در خصوص افشای اطلاعات محرمانه اسرائیلی در ارتباط با ایران از سوی نخست وزیر این کشور برای نمایندگان کنگره آمریکا، دو روز پیش از آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل مطرح شده است.

مقامات اسرائیل پیشاپیش گفته اند، مسائل مربوط به ایران و به‌ویژه مخالفت اسرائیل با دائمی شدن حضور نظامی ایران در سوریه، از جمله موضوع های اصلی در مذاکرات نتانیاهو با دونالد ترامپ خواهد بود.

نتانیاهو مذاکرات اتمی آمریکا و قدرت های جهانی با ایران را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شد، پیوسته نکوهش می کرد و بعد از حصول برجام نیز به مخالفت شدید با آن ادامه داد.

اما نتانیاهو بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا ابراز امیدواری کرد که دولت تازه واشینگتن رویکردی متفاوت از سیاست نرم‌خویانه باراک اوباما در قبال ایران در پیش بگیرد.

در این میان، به گزارش بلومبرگ، مایکل اورن، سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، گفت، نتانیاهو در ملاقات این هفته با ترامپ، تلاش خواهد کرد او را به در پیش گرفتن تحریم های سخت‌گیرانه تازه علیه ایران تشویق کند.

به گفته مایکل اورن، نتانیاهو از جمله تحریم های سخت تر بانکی با هدف فلج کردن اقتصاد ایران را در دیدارش با آقای ترامپ پیشنهاد خواهد کرد.

آقای اورن که عضو مجلس اسرائیل نیز هست، این را نیز گفته است که هر گونه بازگشت ایران به مسیر غنی‌سازی اورانیوم که تخطی از برجام محسوب شود، می تواند به درگیری‌های تازه بینجامد.

مذاکرات نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری آمریکا در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در اسرائیل در حالی است که ابقای حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری ایران مورد استقبال کشورهای غربی هم‌پیمان آمریکا قرار گرفته است.

آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه با کسب بیش از بیست و دو میلیون و پانصد هزار رای، که ۵۷ درصد از آرای رای‌دهندگان بود، در مقام ریاست جمهوری ایران ابقا شد.

دنیای غرب حسن روحانی را به عنوان چهره ای میانه رو که می توان با او و دولتش کار کرد، می شناسد.

XS
SM
MD
LG