لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

لغو طرح جداسازی فلسطینی‌ها از اسرائیلی‌ها در اتوبوس‌ پس از یک روز


در حالی که پس از سال‌ها رکود در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، سازمان ملل اعلام کرده که امکان ازسرگیری این روند را بررسی می‌کند، نخست وزیر اسرائیل طرح جدا کردن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در اتوبوس‌های میان کرانه باختری و شهرهای اسرائیلی را به حال تعلیق درآورد.

تصمیمی که به موجب آن قرار بود فلسطینی‌ها از اسرائیلی‌ها در اتوبوس‌های عازم کرانه باختری جدا شوند، در نخستین هفته از کار دولت تازه بنیامین نتانیاهو و با دستور ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع این دولت، از روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، آغاز شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یعلون گفته بود، فلسطینی‌ها باید با اتوبوس جداگانه به همان گذرگاه‌هایی بازگردند که از آنها برای کار روزانه از کرانه باختری وارد اسرائیل می‌شوند.

وزیر دفاع اسرائیل اجرای «آزمایشی» این طرح به مدت سه ماه را توصیه کرده بود تا ساکنان یهودی‌نشین‌های غیرقانونی کرانه باختری «احساس بهتری» داشته باشند.

ساکنان یهودی‌نشین‌های کرانه باختری گفته بودند از اینکه کارگران فلسطینی با آنها سوار اتوبوس می‌شوند، همیشه در هراس هستند.

اما فلسطینی‌ها با نژادپرستانه توصیف کردن جداسازی در اتوبوس‌ها اعتراض کردند که کارگران فلسطینی برای سوار شدن به اتوبوس جداگانه باید گاهی تا شش ساعت در پست‌های بازرسی در انتظار بمانند، در حالی که هر روز نیز باید تنگناهای شدید آمدن به سر کار خود در اسرائیل را تحمل کنند.

در حالی که ده‌ها هزار ساکن یهودی‌نشین‌های کرانه باختری با اتوبوس‌های محافظت شده در سفرهای روزانه هستند، فلسطینی‌ها برای ورود به اسرائیل و هر نوع تردد منتهی به خاک اسرائیل نیاز به مجوز دارند و کارفرمایان اسرائیلی باید ضامن بازگرداندن کارگران فلسطینی باشند.

اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، و برخی دیگر از سیاستمداران احزاب اپوزیسیون از این تصمیم ژنرال یعلون و دولت نتانیاهو شدیداً انتقاد کردند.

اسحاق هرتسوگ روز چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، این اقدام «لکه ننگی بر پیشانی اسرائیل» خواهد بود و موجب انزوای بیشتر این کشور در جامعه جهانی می‌شود.

تشکل‌های اسرائیلی مدافع حقوق بشر نیز گفته بودند علیه ژنرال یعلون به دیوان عالی عدالت اسرائیل شکایت خواهند کرد.

ژنرال یعلون عضو برجسته حزب لیکود است که برای دومین بار به پست وزارت دفاع منصوب شده است، اما برخی از چهره‌های مرتبط با حزب لیکود نیز در شبانه روز گذشته به نتانیاهو نسبت به عواقب جهانی تصمیم به جداکردن فلسطینی ها از اسرائیلی ها در اتوبوس‌ها هشدار داده بودند.

رادیو اسرائیل ظهر چهارشنبه اعلام کرد، به نظر می رسد که نتانیاهو در آستانه ملاقات خود در این روز با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با آگاهی از واکنش‌های شدید بین‌المللی و داخلی در ارتباط با این جداسازی دستور داده است که تصمیم اتخاذ شده از سوی وزیر دفاع فعلا تعلیق شود.

به گزارش رادیو اسرائیل، تصمیم نتانیاهو در خصوص تعلیق دستور ژنرال یعلون، پس از ملاقات روز چهارشنبه میان آن دو اعلام شد.

در این میان، خانم فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که برای نخستین بار پس از احراز این مقام به اسرائیل و کرانه باختری رفته، تاکید کرده است که تداوم بن‌بست سیاسی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها «امکان‌پذیر نیست».

خانم موگرینی که چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، وارد اسرائیل شد، پس از دیدار با دولتمردان جدید این کشور و بنیامین نتانیاهو، روز پنج‌شنبه نیز با سران فلسطینی در کرانه باختری دیدار خواهد کرد.

همزمان بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرده که با آغاز به کار دولت تازه اسرائیل، تلاش‌ها برای خارج کردن روند صلح را از بن‌بست طولانی از سرمی‌گیرد.

سازمان ملل از ماه گذشته آقای نیکولای ملادنوف را به عنوان نماینده ویژه دبیرکل در امور خاورمیانه، مامور پیگیری تلاش برای تجدید گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی- فلسطینی کرده است.

اما رهبری فلسطینی اعلام کرده است نظر به تداوم بن‌بست در روند صلح، استقلال کشور فلسطین را از طریق نهادهای بین‌المللی پیگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG