لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

فراخوان نتانیاهو برای انتقال سفارتخانه‌ها از تل‌آویو به اورشلیم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همه کشورهای جهان را فرا خواند تا سفارتخانه خود را در اسرائیل از شهر تل آویو به اورشلیم، بیت‌المقدس، منتقل کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سال تسلط اسرائیل بر شرق بیت المقدس، اورشلیم، سخن می‌گفت.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «تمامی کشورهای دنیا و در صدر آنها، آمریکا که مهم ترین هم‌پیمان اسرائیل است، باید سفارتخانه خود را به اورشلیم منتقل کنند».

این درخواست نتانیاهو در آستانه سفر دوم خرداد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل بیان شده است.

اما رسانه های اسرائیل پیشتر گزارش داده اند که آقای ترامپ، همانند سایر روسای جمهوری آمریکا در ۲۲ سال گذشته، تصمیم گرفته است مصوبه سال ۱۹۹۵ کنگره برای انتقال سفارت به اورشلیم را برای شش ماه دیگر مسکوت بگذارد.

سفر دونالد ترامپ به اسرائیل با آیین های پنجاهمین سال جنگ سال ۱۹۶۷ که اسرائیل از جمله بر شرق بیت المقدس مسلط شد، همزمان شده است.

روزنامه هاآرتص روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، گزارش داد که سفیر تازه منصوب شده آمریکا در اسرائیل گفته است، دولت نتانیاهو را به همکاری با آمریکا در راه صلح با فلسطینی ها فرا می خواند.

بر اساس این گزارش، دیوید فریدمن افزود که آقای ترامپ آماده میانجی گری واقعی و صادقانه میان اسرائیل و فلسطینیان است و «باید به او فرصت داد».

سفیر تازه آمریکا در اسرائیل که خود یهودی اورتودکس است و سال‌ها حامی شهرک های یهودی نشین در شرق بیت المقدس و کرانه باختری بوده، در روزهای آینده کار خود را آغاز می کند.

با وجود این، دیوید فریدمن گفته است، با آغاز کارش به عنوان سفیر آمریکا، دیدگاه‌های شخصی خود را رها کرده و نماینده سیاست های واشینگتن خواهد بود.

دونالد ترامپ از اسرائیل خواسته بود در طرح های ساخت و ساز، «دست نگاهدارد» تا به صلح فرصت داده شود.

همزمان دولت اسرائیل خواهان لغو قطعنامه نکوهش ساخت و سازها در شورای امنیت شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، دانی دنون نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفته است، ضمن همکاری با نیکی هیلی نماینده آمریکا در این سازمان، برای لغو قطعنامه مصوبه چهار ماه پیش تلاش خواهد کرد.

قطعنامه نکوهش اسرائیل در آخرین روزهای کار دولت باراک اوباما تصویب شده بود؛ دولت وقت آمریکا در رویه ای کم سابقه، نکوهش اسرائیل را وتو نکرد.

نیکی هیلی از این قطعنامه و نیز مصوبه های دیگر سازمان ملل در نکوهش عملکرد اسرائیل به شدت انتقاد کرده و این نهاد جهانی را به غرض‌ورزی علیه اسرائیل متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG