لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

بازگشت «زن خطرناک» اسرائیل به صحنه سیاست


تسیپی لیونی
تسیپی لیونی
تنها چند روز پس از بازگشت خانم تسیپی لیونی به دنیای سیاست در اسرائیل و اعلان ناگهانی اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، برای خداحافظی از دنیای سیاست، نظرسنجی روزنامه هاآرتص حاکی از تقویت هر چه بیشتر احزاب راست‌گرا در آستانه انتخابات پارلمانی کنست و تقسیم هر چه بیشتر آرا در میان احزاب میانه و چپ است.

خانم لیونی، وزیر خارجه پیشین، که از چندی پیش و در پی شکست از شائول موفاز در رقابت بر سر رهبری حزب کادیما از این حزب خارج شد و فعالیت سیاسی را ظاهراً ترک کرده بود، دوشنبه این هفته با تشکیل یک نشست خبری در تل‌آویو، فهرست سیاسی تازه‌ای از حامیان خود را برای رقابت در انتخابات کنست معرفی کرد.

شماری از ژنرال‌ها و سیاستمداران پیشین و برخی از اعضای حزب کادیما که خواهان انشعاب در این حزب هستند، در ردیف حامیان خانم لیونی قرار گرفته‌اند.

تسیپی لیونی درخواست‌های خانم شلی یخیموویچ، رهبر حزب کارگر، برای هم‌پیمانی با این حزب و همکاری در برابر نتانیاهو را رد کرد، همان گونه که به انتقادهای بسیار تندی که حزب حاکم لیکود از وی به عمل آورد، بی‌اعتنایی نشان داد.

حزب لیکود که تسیپی لیونی حدود پانزده سال پیش فعالیت سیاسی خود را در آن در کنار آریل شارون آغاز کرده و بسیار سریع نیز ستاره بخت سیاسی‌اش اوج گرفته و خیلی زود هم به پست‌های مهم وزارتی و حتی رهبری حزب به جای مانده از شارون رسید، در بیانیه‌ای، خانم لیونی را برای اسرائیل «زنی خطرناک» توصیف کرد.

حزب لیکود تأکید کرد که خانم لیونی همواره به نفع «دشمنان» موضع‌گیری کرده و پیوسته مردد بوده و هرگز نتوانسته است برخلاف ظاهر و لحن محکم صدایش، عملکرد قاطعی داشته باشد و اگر حال به صحنه سیاست برگردد، «ایران و حماس را نیز بر کرانه باختری حاکم خواهد کرد»، همان گونه که با تصمیم‌گیری‌های «نابخردانه و شتابزده» خود موجب شد که حماس بر غزه حاکم شود.

بسیاری از ناظران می‌گویند که اقدام خانم لیونی در تشکیل فهرست سیاسی جدید ضربه جدی بر جناح میانه و چپ اسرائیل است که پس از سال‌ها همچنان در رویای بازگشت به قدرت و تشکیل دولت هستند.

برای همین است که همه احزاب چپ و میانه نیز مانند لیکود از خانم لیونی شدیداً انتقاد کرده و او را زنی مغرور و لجباز معرفی می‌کنند که تنها در اندیشه جایگاه خود است.

ساعاتی پس از اعلام خانم لیونی، ۵۴ ساله و حقوقدان، در بازگشت خود به صحنه سیاست، یک نظرسنجی که به درخواست روزنامه چپ‌گرای هاآرتص به عمل آمد نشان داد که وی و فهرست سیاسی‌اش تنها ۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست می‌آورند.

نتایج این نظرسنجی که روز چهارشنبه هشتم آذر در هاآرتص انتشار یافت نشان می‌دهد که حزب میانه کارگر به رهبری بانوی روزنامه‌نگار پرقدرت خانم شلی یخیموویچ تا ۱۸ کرسی، حزب جدید ضد مذهبی «راه آینده» به رهبری روزنامه‌نگار محبوب یائیر لاپید تا ۸ کرسی و حزب چپ «مرتص» به رهبری خانم زهاوا گال اون تنها ۵ کرسی به دست خواهند آورد.

نظرسنجی جدید نتیجه هولناکی را برای حزب کادیما به رهبری شائول موفاز نشان می‌دهد: تنها دو کرسی. در حالی که در دوره کنست که به تازگی منحل و انتخابات زودهنگام اعلام شد، با ۲۸ کرسی کادیما بزرگ‌ترین حزب بود که به خاطر خودداری رهبر آن زمانش خانم لیونی در تشکیل ائتلاف با لیکود و نتانیاهو، در اپوزیسیون ماند.

۱۲ عضو ارشد کادیما در هفته‌های اخیر آن را ترک کرده و احتمال انقراض این حزب، تنگنای بزرگی برای موفاز به وجود آورده است.

در این میان حزب مذهبی راست‌گرای افراطی «شاس»، بر اساس نظرسنجی تازه، ۱۱ کرسی را به دست می‌آورد، اما ائتلاف جدید لیکود و حزب راست‌گرای «ایسرائل بیتینو» به رهبری آویگدور لیبرمن، با یکدیگر صاحب ۳۹ کرسی می‌شوند و یقیناً می‌توانند تشکیل‌دهنده دولت بعدی باشند.

در همین حال ناظران سیاسی بسیاری به این امر توجه کرده‌اند که اهود باراک وزیر دفاع که دوشنبه خبر ترک پستش را پس از تشکیل دولت جدید به دنبال انتخابات پیش رو و ترک دنیای سیاست اعلام کرد، ممکن است زمینه را آماده کرده باشد تا از سوی نتانیاهو در دولت بعدی، به عنوان فردی مستقل و نه یک سیاستمدار و رهبر یک حزب کوچک، دوباره پست وزارت دفاع را در دست گیرد.

حزب «استقلال» که اهود باراک چندی پیش برپا کرده بود، هیچ محبوبیتی در میان مردم اسرائیل ندارد و اطمینانی نیست که حتی یک کرسی از ۱۲۰ کرسی را به دست آورد و لذا، اهود باراک ترک این حزب را نیز ترجیح داده بود.

باراک در دهه گذشته رهبر حزب پرقدرت کارگر و نخست وزیر بود، اما تکروی‌های او، حزب کارگر و اکنون حزب تازه‌تاسیس استقلال را با ضربات جدی روبه‌رو کرده است؛ کارگر پس از آغاز رهبری خانم یخیموویچ به خوبی در افکار عمومی اوج گرفته و تقویت شده است.

در نظرسنجی جدید هاآرتص، ۴۶ درصد گفته‌اند که نتانیاهو در دولت بعدی باید وزارت دفاع را به باراک بدهد؛ ۱۵ درصد بی‌نظر بوده و ۳۹ درصد مخالفت کرده‌اند.

۶۶ درصد گفته‌اند که تنها نتانیاهو شایسته نخست وزیری است؛ ۱۳ درصد بی‌نظر بوده و ۲۱ درصد خانم لیونی را (در صورت وجود دو گزینه بین لیونی و نتانیاهو) مناسب دانسته‌اند.

۴۶ درصد تأکید دارند که در نتیجه انتخابات داخلی این هفته لیکود، این حزب افراطی‌تر شده است؛ ۲۲ درصد نظری ندارند و تنها ۳۸ درصد می‌گویند که لیکود با این انتخابات، چندان تغییری نکرده است.

در هر حال ناظران به این واقعیت توجه دارند که سه حزب مهم میانه و چپ اسرائیل در دست زنان پرقدرت میانسال است- حتی اگر آنها نتوانند که رقیبی بسیار جدی برای جناح دو مرد راست‌گرا، نتانیاهو و لیبرمن، باشند.

انتخابات اسرائیل روز ۲۲ ژانویه، سوم بهمن، انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG