لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

مخالفت ۵۸ درصد از مردم اسرائیل با حمله یک‌جانبه به ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی به عمل آمده در اسرائیل، ۵۸ درصد از مردم این کشور با حمله یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، بدون کمک و مشارکت ایالات متحده آمریکا در این اقدام مخالف‌اند.

این نظرسنجی در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته گذشته یعنی در دو روزی انجام شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واشینگتن، پایتخت آمریکا، حضور داشت.

نتایج این نظرسنجی که از سوی «هاآرتص- دیالوگ»، مؤسسه زیرمجموعه روزنامه چپ‌گرای اسرائیلی هاآرتص، انجام شده است، روز پنج‌شنبه گذشته تیتر یک این روزنامه را به خود اختصاص داده بود.

۵۸ درصد از اسرائیلی‌های پرسش‌شونده که از همه طبقات و رده‌های سنی اسرائیل بوده و اعراب تابع این کشور را نیز همانند یهودیان در بر می‌گرفتند گفته‌اند اگر آمریکا تشخیص بدهد که نباید به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله شود، اسرائیل نیز نباید به چنین اقدامی دست بزند.

روزنامه هاآرتص در این زمینه نوشته است: «بنابراین آقای نتانیاهو به نام کسانی به آمریکا رفته و خود را نماینده آنها معرفی می‌کند که اکثریت‌شان با حمله یک‌جانبه اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران مخالف‌اند.»

هاآرتص با لحن انتقادی شدید افزوده است که نتانیاهو «از بام تا شام با زبان تهدید در مورد ایران سخن می‌گوید».

با وجود این، در میان همین اکثریت مخالف نیز کسانی هستند که می‌گویند به نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد برخورد درست با معضل هسته‌ای ایران «اطمینان دارند».

پنجاه درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که به نتانیاهو و باراک اطمینان دارند و معتقدند که آنها درنهایت تصمیمی درست اتخاذ خواهند کرد.

این نظرسنجی در آستانه انتخابات داخلی در حزب اپوزیسیون «کادیما» به رهبری خانم تسیپی لیونی به عمل آمده و نشان می‌دهد که «کادیما» که در دوره کنونی کنست بیشترین کرسی‌های پارلمانی را دارد به‌شدت تضعیف خواهد شد و ممکن است که شمار کرسی‌های آن حتی به یک سوم تعداد کنونی کاهش یابد.

این نظرسنجی تأکید دارد که حزب حاکم «لیکود» و نتانیاهو، رهبر آن، همچنان در چشم مردم اسرائیل، قوی‌ترین حزب و رهبر سیاسی به شمار می‌روند.

روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته گذشته بنیامین نتانیاهو در واشینگتن سخت تلاش کرد که همراهی باراک اوباما با رویکرد مشترک اسرائیلی- آمریکایی برای حمله نظامی به ایران، در صورت اثربخش نبودن تحریم‌ها را جلب کند.

آقای نتانیاهو که پس از ملاقات دوشنبه در کاخ سفید با باراک اوباما در همایش «ایپک»، تشکل پرقدرت آمریکایی‌های حامی اسرائیل، نیز سخنرانی کرد تأکید کرد که کشورش نمی‌تواند مدت زمان زیادی در برابر مسئله ایران صبر کند.

نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در بازگشت از سفر سیاسی مهم خود به کانادا و آمریکا در فرودگاه تل‌آویو گفت که کشورش قوی و مستقل است و آزادی عمل خویش را حفظ می‌کند و «دیگر کسی نمی‌تواند مانند دوران باستان، یهودیان را تهدید کند».

آقای نتانیاهو در سخنرانی «ایپک» نیز گفته بود که «در مقام نخست وزیر اسرائیل هرگز نمی‌گذارم که ملتم در سایه تهدید به نابودی زندگی کند».
XS
SM
MD
LG