لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

اسرائیل: حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در جولان خط قرمز ماست


رئوون ریولین (چپ) در کنار ولادیمیر پوتین
رئوون ریولین (چپ) در کنار ولادیمیر پوتین

رئیس جمهوری اسرائیل که در روسیه به سر می‌برد در دیدار از کرملین در مسکو به همتای روس خود خاطرنشان کرد که خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه «نباید به تقویت ایران و حزب‌الله در سوریه منجر شود».

رئووِن ریولین، رئیس جمهور اسرائیل، به ولادیمیر پوتین، همتای خود، همچنین تذکر داد که اسرائیل حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در ارتفاعات جولان در سوریه را «خط قرمز» دانسته و «آن را تحمل نخواهد کرد».

ملاقات ریولین با پوتین روز چهارشنبه، ۲۶ اسفند، در مسکو انجام شده و ریولین در این دیدار گفت که آتش‌بس برقرار شده در سوریه نباید در سایه خروج نیروهای روسیه، متزلزل و تضعیف شود.

به نوشته رسانه های اسرائیلی، ریولین از پوتین همچنین «ضمانت‌هایی» را برای حفظ آرامش در مرزهای سوریه با اسرائیل خواستار شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، رئیس جمهوری این کشور به آقای پوتین گفت، اسرائیل تمایل دارد نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد دوباره در مرز سوریه و اسرائیل مستقر شوند تا «ثبات» به این بخش ها بازگردد.

بر اساس این گزارش ها، آقای پوتین نیز از بازگشت صلح‌بانان سازمان ملل به جولان حمایت کرده است.

صلح‌بانان سازمان ملل بعد از حدود چهار دهه استقرار در جولان، در پی تشدید جنگ های سوریه، این منطقه را ترک کردند.

به نوشته رسانه های اسرائیل، هرچند دیدار ریولین با پوتین از هفته قبل اعلام شده بود، اما نظر به این که تنها دو روز بعد از آغاز خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه انجام شد، مذاکرات این دو مقام بلندپایه بیشتر به شرایطتازه سوریه اختصاص یافته است.

رسانه های اسرائیل نوشته بودند، ریولین در ساعات پیش از سفر به مسکو در جلسه اضطراری که از سوی بلندپایگان نظامی و اطلاعاتی برای او برگزار شد، در جریان آخرین ارزیابی های اسرائیل در مورد سوریه، بعد از بیرون بردن نیروهای روسیه، قرار گرفت.

بر اساس این گزارش ها، دولت و فرماندهان نظامی اسرائیل همچنین پرسش‌هایی را به ریولین داده‌اند تا پاسخ آنها را از پوتین بگیرد.

در همین حال، وب‌سایت فارسی «مرکز اطلاع‌رسانی امور ضد تروریسم» اسرائیل به نقل از تحلیلگران نظامی این کشور نوشته است که بر اساس ارزیابی اسرائیل، خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه ممکن است باعث تضعیف مجدد ارتش بشار اسد شود.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفته بود با وجود هماهنگی های ماه‌های گذشته بین اسرائیل و روسیه در مورد عملیات در سوریه، اسرائیل از قصد پوتین در خارج کردن بخشی از نیروها و تجهیزات نظامی روسیه از سوریه آگاهی پیشاپیش نداشت و «غافلگیر» شد.

اسرائیل در حالی «نگران» تقویت حضور ایران و حزب الله در سوریه است که در پنج سال جنگ داخلی این کشور، ایران و حزب الله از ادامه حکومت بشار اسد حمایت کرده و متحمل کشته های زیادی نیز شدند.

ریولین برای سفر اضطراری خود به مسکو، دیدار رسمی‌اش از استرالیا را به موعد دیگری موکول کرده بود.

XS
SM
MD
LG