لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

داعش «۲۲ درصد» از قلمرو خود را از دست داده است


شبه‌نظامیان عراقی وابسته به دولت آن کشور پرچم داعش را در بخشی از صحرای سامرا پایین کشیده‌اند
شبه‌نظامیان عراقی وابسته به دولت آن کشور پرچم داعش را در بخشی از صحرای سامرا پایین کشیده‌اند

با ادامه حملات هوایی و نیز پیشروی‌ها در عراق و سوریه علیه مواضع «حکومت اسلامی»، یک موسسه عمده تحلیل‌گر در امور نظامی می‌گوید، این گروه ۲۲ درصد از قلمروی تحت کنترل خود را، طی ۱۵ ماه گذشته از دست داده است.

موسسه «جینز» در گزارش تازه‌ای که ۲۶ اسفند ماه منتشر شده، گفته است گروه «حکومت اسلامی» در سال گذشته میلادی نزدیک به ۱۴ درصد و در سال جاری حدود هشت درصد از مناطقی که به کنترل خود در آورده بود را از دست داده است.

به گفته جینز، «داعش» منطقه‌ای به وسعت ۷۳ هزار و ۴۴۰ کلیومتر مربع را در اشغال خود دارد؛ چیزی در حدود نیمی از مساحت انگلستان (نیمه جنوبی جزیره بریتانیا).

در این میان حملات ائتلاف به رهبری آمریکا، پیشروی‌های ارتش و متحدان دولت عراق و نیز حملات گروه‌های مخالف در سوریه و ارتش و متحدان بشار اسد نیز علیه آن ادامه داشته است.

در حال حاضر ارتش و متحدان اسد به پنج کیلومتری شهر باستانی «پالمیرا» رسیده‌اند. پالمیرا در میانه سال گذشته میلادی به تصرف داعش درآمد. نیروهای عراقی نیز موفق شده‌اند این گروه را از مرکز استان انبار بیرون کنند.

رنگ سیاه: نقاط اشغالی، رنگ قرمز: نقاط آزاد شده

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کالمب استراک، تحلیلگر ارشد موسسه جینز، می‌گوید «حکومت اسلامی (در عراق و سوریه) به طور محسوسی منزوی شده‌است».

به گفته آقای استراک این موضوع، خود، کار «حکومت اسلامی» را در جذب افراطیون خارجی به سوریه مشکل می‌کند. مشکل دیگر اسلام‌گرایان، کاهش درآمد آنها است که در ارائه «خدمات عمومی» آنها در مناطق اشغالی، مانند «جمع‌آوری زباله‌ها» یا «تامین امنیت» تاثیر گذاشته است. در عین حال حقوق پیکارجویان نیز «به نیم کاهش یافته است».

به گزارش جینز، حملات ائتلاف به رهبری آمریکا و ارتش روسیه به منابع نفتی «حکومت اسلامی» بر کاهش درآمدها موثر بوده‌است.

ائتلاف به رهبری آمریکا نیز ۲۶ اسفند ماه در گزارش‌های روزانه خود از ادامه حملات به «داعش» در عراق و سوریه خبر داده است.

به گفته وزارت دفاع ایالات متحده، جنگنده‌های ائتلاف مواضعی را در «الهول» در سوریه و الهویجه، هیت یا سنجار در عراق هدف حملات خود قرار داده‌اند.

پیش از این سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، به خبرنگاران گفته بود که «حکومت اسلامی» ۴۰ درصد قلمرو خود در عراق و ۲۰ درصد قلمرو خود در سوریه را از دست داده است

انتشار گزارش‌ها تازه در حالی است، که گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، هشدار داده‌اند نفوذ و قدرت «حکومت اسلامی» در لیبی به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG