لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۷

تعلیق کمک مالی آمریکا به فلسطینی‌ها در پی بحران امنیتی اسرائیل


بنیامین نتانیاهو و محمود عباس
بنیامین نتانیاهو و محمود عباس

با ادامه بحران امنیتی در اسرائیل، مجلس نمایندگان آمریکا اعطای کمک مالی به مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطینی را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت، مجلس نمایندگان از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است در مورد «سخنان تحریک‌آمیز علیه اسرائیل» از سوی رهبری فلسطینی‌ها و دلایل خودداری محمود عباس از تجدید گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل به کنگره گزارش بدهد.

هرچند جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا برعهده دارند، اعضای دموکرات این مجلس نیز در کنار جمهوری‌خواهان از تعلیق اعطای کمک مالی به حکومت خودگردانی حمایت کردند.

کی گرینجر، رئیس تخصیص بودجه خارجی از حزب جمهوری‌خواه، و نیتا لووی از دموکرات‌های این مجلس در نامه‌ای مشترک به محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، نوشته‌اند که «ترور و تداوم لفاظی‌های رهبران حکومت فلسطینی» اعطای کمک مالی را معلق نگه خواهد داشت.

نویسندگان این نامه آقای عباس را به دادن پاسخ مثبت به آمادگی نخست وزیر اسرائیل برای ملاقات فرا خوانده و نوشته‌اند، در صورت «غفلت از مذاکره مستقیم با اسرائیل و اتخاذ تدابیر امنیتی و صلح برای هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی» مجلس نمایندگان نمی‌تواند از ادامه کمک مالی به حکومت خودگردانی حمایت کند.

وزارت امور خارجه آمریکا تاییدیه کنگره را برای اعطای کمک سالانه به فلسطینی‌ها درخواست کرده بود.

از ۲۲ سال پیش، در پی امضای قرارداد صلح اسلو، دولت آمریکا سالانه ۴۵۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به حکومت فلسطینی می دهد.

اما وزارت خارجه آمریکا امسال توصیه کرده بود که به دلیل برخی از عملکردهای تشکیلات خودگردانی در ارتباطبا اسرائیل، از میزان کمک در سال جاری ۸۰ میلیون کاسته شده و کمک مالی به ۳۷۰ میلیون دلار محدود شود.

اقدام مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با این خواسته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام می‌گیرد که در روزهای اخیر در کشورش و در سفر به آلمان گفته است، آمریکا و جامعه جهانی باید محمود عباس را برای «خاتمه تحریکات و دروغ‌ها» زیر فشار بگذارد.

در این میان، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه، اول آبان، بار دیگر رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها را فرا خواند تا از ادامه لفاظی تحریک‌آمیز علیه یکدیگر دست بردارند.

آقای بان که در روزهای گذشته به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی رفت، در خاتمه این سفر گفت که به آینده اتفاقات کنونی خوش‌بین نیست.

همزمان قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که روز شنبه، دوم آبان، به عربستان رفت، در ادامه حضور در خاورمیانه، در اردن با پادشاه این کشور و محمود عباس دیدار کند.

روزنامه جروزالم پست روز شنبه نوشته است که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز به نوبه خود می‌کوشد که آقای عباس را به تلاش برای قطع حملات از سوی فلسطینی های جوان به مردم و نظامیان اسرائیل تشویق کند.

بحران امنیتی در اسرائیل در حالی وارد بیست و چهارمین روز خود شده که روز شنبه نیز یک فلسطینی پس از آن که در صدد چاقو زدن به یک نگهبان یهودی برآمد، کشته شد.

یک یهودی نیز در اورشلیم یا بیت‌المقدس روز شنبه از حمله با چاقو از سوی یک فلسطینی به خود به پلیس شهر خبر داد. این در حالی است که حضور نیروهای امنیتی در اورشلیم چشمگیر است.

روز جمعه، اول آبان، با آرامش نسبی اما لرزانی در اسرائیل و سرزمین های فلسطینی سپری شد، و نخستین روز در بحران اخیر بود که کسی از طرفین کشته نشد.

در همین حال خبرنگار رادیوفردا در اسرائیل می‌گوید که زندگی به‌ویژه در شهر اورشلیم با نگرانی شدید یهودیان همراه است؛ با وجود هوای دلپذیر ۳۳ درجه خیابان‌ها خلوت است و بسیاری از یهودیان شهر، تنها برای کارهای ضروری، از خانه خارج می شوند.

کافه رستوران‌ها و محل‌های گردش و تفریح در اورشلیم، اگر هم باز باشد، بدون مشتری است.

در این بحران تاکنون ده نفر در طرف اسرائیلی کشته و در طرف فلسطینی شمار کشته ها از ۵۰ نفر فراتر رفته که دوسوم از آنها، عاملان حمله با چاقو به اسرائیلی ها بوده اند.

XS
SM
MD
LG