لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۲

دو کشته و ۱۱ زخمی در درگیری‌های جنوب اسرائیل


یکی از مجروحان حمله در بئر سبع
یکی از مجروحان حمله در بئر سبع

تنش‌های رو به فزونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، به مناطق جنوبی کشیده شده است؛ جایی که در حمله یک فلسطینی، یک سرباز اسرائیلی و خود مهاجم کشته شده و دست‌کم ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.

این حمله در پایانه مرکزی اتوبوس در شهر «بئر سبع» رخ داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این حمله یکی از «جدی‌ترین» حملات فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها در این ماه میلادی، از زمانی‌که دور تازه خشونت‌ها آغاز شده، به شمار می‌رود.

پلیس می‌گوید فرد مهاجم به ضرب گلوله کشته شده است.

رسانه‌های فلسطینی گفته‌اند مهاجم اهل بیت‌المقدس بوده است.

شماری از کسانی که در این حمله زخمی شده‌اند افسران پلیس هستند که به بیمارستان منتقل شده‌اند.

به گفته پلیس اسرائیل، فرد مهاجم که مسلح به اسلحه‌ دستی بوده، وارد پایانه شده است؛ با وجود آنکه محل تحت نظر پلیس بوده، یک سرباز را کشته، سلاح تهاجمی او را در اختیار گرفته و سپس به دیگران شلیک کرده است.

با این حساب شمار شهروندان اسرائیلی که در درگیری‌های روزهای گذشته کشته شده‌اند به هشت نفر رسیده است. ۴۲ شهروند فلسطینی نیز در تنش‌های اخیر کشته شده‌اند.

گروهی از فلسطینی‌های کشته شده، مهاجمانی هستند که با چاقو یا سلاح سرد به اسرائیلی‌ها حمله کرده‌ و عمدتا هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

اسرائیلی‌های کشته شده هدف حملاتی ناگهانی در خیابان، اتوبوس، یا در این مورد آخر در پایانه مسافربری، قرار گرفته‌اند.

تازه‌ترین دور از خشونت‌ها پس از آن آغاز شد که فلسطینی‌ها به تغییراتی در مدیریت مسجد‌الاقصی و افزایش ورود یهودیان به آن اعتراض کردند.

مسجدالاقصی که از مهم‌ترین اماکن مقدس مسلمانان به شمار می‌رود، به گفته یهودیان معتقد، جایی‌ست که پرستشگاه اورشلیم و هیکل سلیمان، مجموعه‌ای از معابد مقدس تخریب‌شده آنها، در آن بنا شده بود.

دیوار در بیت‌المقدس

پلیس اسرائیل دست به بنای دیوار تازه‌ای در شرق بیت‌المقدس زده است تا از مناطق یهودی‌نشین، که اخیرا با سنگ و مواد آتش‌زا هدف حمله قرار گرفته‌اند، محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دیوار منطقه فلسطینی‌نشین جبل مکبر را از آرمون هاناتزیو جدا می‌کند و در میان منتقدان دولت اسرائیل این نگرانی را ایجاد کرده که به تقسیم کامل بیت‌المقدس بیانجامد.

سازه‌های نصب‌شده تا روز یک‌شنبه در این منطقه تا ۲.۵ متر ارتفاع دارند.

شهرداری شهر گفته است که این دیوار ۳۰۰ متر طول خواهد داشت و در مناطقی قرار می‌گیرد که هدف سنگ‌پراکنی و پرتاب مواد آتش‌زا بوده‌اند.

منطقه جبل مکبر، طی هفته‌های گذشته به یکی از مراکز اصلی تنش‌ها تبدیل شده است.

سه تن از ساکنان این منطقه در دو حمله جداگانه، طی روزهای گذشته، سه اسرائیلی را کشته‌ و خود نیز هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG