لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

شناسایی و محاکمه چند عضو حزب‌الله به اتهام حمله به اسرائیلی‌ها در بلغارستان


عکس مظنون به بمب‌گذاری انتحاری در اتوبوس توریست‌های یهودی
عکس مظنون به بمب‌گذاری انتحاری در اتوبوس توریست‌های یهودی

رئیس جمهوری بلغارستان به همتای اسرائیلی خود خبر داد که دادگاه بلغارستان چند عضو حزب‌الله را به اتهام برنامه‌ریزی حمله مرگبار به گردشگران اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ که شش کشته بر جای گذاشت محاکمه می‌کند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز جمعه، ۱۸ تیر، نوشت که روسِن پلِونِلیِف رئیس جمهوری بلغارستان این خبر را در ملاقات با رئوبن ریولین رئیس جمهوری اسرائیل اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری بلغارستان در این ملاقات در روز پنج‌شنبه تاکید کرد که کشورش اعضای حزب‌الله را به عنوان طراحان بمب‌گذاری در اتوبوس گردشگران اسرائیلی «به طور قطعی» شناسایی کرده است.

آقای پلونلیف گفته است که اسامی «تروریست ها در آینده بسیار نزدیک اعلام می شود»، اما اشاره نکرده است که آیا متهمان به بلغارستان تحویل شده اند یا محاکمه آنها غیابی خواهد بود.

در همین حال برخی از رسانه های عربی، پیشاپیش نوشته اند، سخن از دو عضو حزب‌الله به نام های میلاد فرح و حسن الحاج است.

در حمله ژوییه سال ۲۰۱۲ در شهر گردشگری بورگاس بلغارستان پنج گردشگر اسرائیلی و راننده بلغار اتوبوس کشته و سی تن دیگر زخمی شدند.

گردشگران اسرائیلی دقایقی قبل از انفجار، از هواپیمای تل آویو به مقصد بورگاس پیاده شده و اتوبوسی که برای بردن آنها به هتل، به فرودگاه آمده بود تازه آنها را سوار کرده بود که در آستانه خروج از فرودگاه بمب در اتوبوس منفجر شد.

وزارت کشور بلغارستان پس از نزدیک به یک سال تحقیق با انتشار گزارش مشروحی که آن را به اتحادیه اروپا نیز ارائه کرد، حزب‌الله را مسئول این حمله تروریستی معرفی کرد.

وزارت کشور بلغارستان و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آن کشور گفته بودند که عامل بمب‌گذاری در اتوبوس یک عضو بسیج شده برای حزب‌الله محمد حسن الحسینی با تابعیت دوگانه فرانسوی و لبنانی بود که خود کشته شد، اما برنامه ریزان حمله هنوز در لبنان هستند.

اتحادیه اروپا در تابستان سال ۲۰۱۳ در پی بررسی در خصوص گزارش رسمی دولت بلغارستان، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست تروریستی خود قرار داد.

حمله به گردشگران اسرائیلی در زمانی صورت گرفت که یک سری حملات دیگر نیز علیه اهداف یهودی و اسرائیلی در کشورهایی مانند تایلند، هند، آذربایجان و قبرس برنامه ریزی شده و برخی از آنها اجرا شده بود.

قبرس اعلام کرده بود حسام طالب یعقوب یک لبنانی عضو حزب‌الله برای حمله ای مشابه علیه گردشگران اسرائیلی در این جزیره، چند روز پس از حمله بورگاس دستگیر شد؛ یعقوب در لیماسول محاکمه و محکوم شد.

به نوشته جروزالم پست، نهادهای امنیتی اسرائیل در چهار سال گذشته به بلغارستان در تحقیق در مورد حمله بورگاس کمک کرده‌اند.

رئوبن ریولین رئیس جمهوری اسرائیل برای حضور در آیین بیست و پنجمین سالگرد برقراری مناسبات کامل سیاسی بین اسرائیل و بلغارستان به صوفیه رفته است.

به نوشته جروزالم پست، با وجود اثرات منفی که حمله بورگاس بر گردشگران اسرائیلی بر جای نهاد، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۵ هزار گردشگر اسرائیلی از بلغارستان و از جمله از شهر بورگاس دیدار کردند.

رئیس جمهوری بلغارستان روز پنج‌شنبه در مراسمی که در آن رئیس جمهوری اسرائیل از لوح تقدیر از مردم بلغار برای دفاع از یهودیان پرده برداری کرد، گفت که ۴۸ هزار یهودی این کشور در جنگ جهانی دوم حفظشدند.

رئیس جمهوری بلغارستان افزود که کشورش اجازه سربرآوردن دوباره یهودستیزی را نخواهد داد و برای مناسبات با اسرائیل اهمیت زیادی قائل است.

XS
SM
MD
LG