لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

ارتش آمریکا یک «پایگاه محرمانه جدید» در اسرائیل برپا می‌کند


رسانه‌های اسرائیل از اقدام ارتش آمریکا در برپایی یک پایگاه جدید «محرمانه» در اسرائیل برای «تقویت توان دفاع موشکی» این کشور خبر می‌دهند. همزمان یک تمرین مشترک نظامی بین ارتش‌های دو کشور در جریان است.

بر اساس گزارش انتشار یافته در روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، در رسانه‌های اسرائیل با استناد به مقامات امنیتی بلندپایه این کشور، برپایی پایگاه جدید آمریکایی «در نقطه ای در مرکز اسرائیل» در «مراحل پیشرفته قرار دارد».

این پایگاه با تجهیزات پیشرفته راداری به سیستم راداری ایکس در دیمونا پیوند خواهد یافت؛ کوره هسته ای اسرائیل در اطراف شهر دیمونا واقع است.

بر اساس این گزارش‌ها، پایگاه آمریکایی به وسیله خود نظامیان آمریکایی اداره خواهد شد و «همواره فعال خواهد بود».

در این میان، به گزارش رادیو اسرائیل، تمرین مشترک نظامی ارتش‌های اسرائیل و آمریکا که «اهداف معین» در «تقویت توان دفاع موشکی» را دنبال می کند، از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

در این گزارش‌ها آمده است که پوشش دفاع هوایی اسرائیل با تجهیزات آمریکایی و تقویت مراکز کنترل تدافعی و تعیین راهکارهای نظامی در صورت حمله موشکی به اسرائیل در کانون تمرین ها قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ژنرال تیموتی ری فرمانده نیروهای آمریکایی در آغاز این تمرین به رسانه های اسرائیل گفت: «ایستادگی آمریکا در کنار اسرائیل و دفاع از این کشور، بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست های آمریکا بوده و در آینده نیز این اصل تزلزل ناپذیر دنبال می شود.»

سرهنگ اسرائیلی سویکا خایموویچ نیز در آغاز تمرین های مشترک گفت، تدارکات برای تمرین «جی سی ۱۸» یک سال و نیم طول کشیده بود.

انتشار گزارش های مربوط به تکمیل پایگاه جدید «محرمانه» آمریکایی در اسرائیل و تمرین مشترک نظامی دو کشور اندکی بعد از آن رخ می‌دهد که سپاه پاسداران ایران موشک های برد بلند جدید خود را شلیک کرد؛ بر بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته شده بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

فرماندهان سپاه پاسداران ایران در اسفندماه ۱۳۹۴ در زمان شلیک این موشک ها، از جبال البرز شرقی به سوی سواحل مکران در آب‌های دریای عمان، تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران «از اساس» موشک های دوربرد خود را «برای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) طراحی و تولید کرده است».

اما ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، به تازگی تاکید کرد که احتمال حملات موشکی و راکتی از سوی حزب الله به سراسر اسرائیل را «فوری تر» از هر تهدید می داند و زرادخانه موشکی حزب‌الله به‌شدت تقویت شده است.

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در چند سخنرانی در ماه‌های اخیر تاکید کرده است که موشک های این سازمان می تواند «کوره اتمی دیمونا» و مراکز آب آمونیاک در بندر حیفا در شمال اسرائیل را منهدم کند و به گفته خود کارشناسان اسرائیلی، «ده‌ها هزار تن را از پای درآورد».

در جنگ ده سال پیش اسرائیل و حزب الله، توان شلیک موشکی حزب الله به سوی اسرائیل محدود بود.

XS
SM
MD
LG