لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

نیویورک تایمز: اسرائیل موفق به رخنه به کامپیوترهای داعش شده بود


روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که طبق اطلاعات محرمانه ای که رئیس جمهوری آمریکا «برای وزیر خارجه روسیه» فاش کرد، اسرائیل موفق به رخنه به کامپیوترهای ساخت بمب داعش شده بود.

این روزنامه آمریکایی روز دوشنبه، ۲۲ خرداد، نوشت، دونالد ترامپ در دیدار ماه گذشته‌اش با سرگئی لاوروف اطلاعات محرمانه ای را در اختیار او قرار داد مبنی بر نفوذ موفق اسرائیل به رایانه های داعش.

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل توانسته بود در مبارزه سایبری، شبکه ای از سازندگان بمب های داعش را در سوریه ردگیری کند و این موفقیت اطلاعاتی و سایبری را با آمریکا در میان گذاشت.

بر اساس این گزارش، اسرائیل توانست پی ببرد که بمب سازان داعش در حال تولید مواد منفجره ای هستند که می تواند تجهیزات اشعه ایکس و سایر دستگاه‌های امنیتی در فرودگاهها را گمراه کند.

مواد منفجره از جمله قرار بوده به شکل باتری کامپیوترهای دستی وارد هواپیماهای مسافربری غربی به مقصد آمریکا و بریتانیا شود.

آمریکا سه ماه پیش بردن تجهیزات الکترونیکی نسبتا بزرگ از سوی مسافران، و از جمله حمل کامپیوترهای دستی در پروازها، از هشت کشور خاورمیانه‌ای عمدتا مسلمان‌نشین را به سوی آمریکا ممنوع کرد.

بعد از مدتی، آمریکا این مقررات را در مورد پروازها از برخی مقصدهای دیگر نیز اعلام کرد.

سپس، شماری از کشورها مانند بریتانیا از این اقدام آمریکا پیروی کردند.

اما دونالد ترامپ در ملاقات ماه گذشته خود در واشینگتن با وزیر خارجه روسیه و سفیر آن کشور در آمریکا، بخشی از این اطلاعات طبقه بندی شده را برای این بلندپایگان روس فاش کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، با افشای این امر و رسانه ای شدن آن، که آقای ترامپ هم خود انتقال این اطلاعات را «یک حق خود در مقام ریاست جمهوری» دانست، ردگیری تحرکات داعش با دشواری بیشتری روبه‌رو شد.

آقای ترامپ در سفر ماه گذشته به اسرائیل گفت که در گفت‌وگویش با سرگی لاوروف از اسرائیل نام نبرده است.

اسرائیل رسما در این باره سکوت کرده بود، اما برخی از رسانه هایش در همان زمان نوشتند که ناخشنودی هایی در میان نهادها و مسئولان نسبت به این افشاگری ناخواسته، در پشت درهای بسته مطرح شده است.

از سوی دیگر، اسرائیل به طور رسمی اعلام کرده، همکاری های امنیتی و اطلاعاتی خود را با آمریکا، به عنوان مهم ترین هم‌پیمانش، کماکان ادامه می دهد.

در همین حال، نیویورک تایمز نوشته است، در پی آن که دونالد ترامپ روسیه را از این توانایی های اسرائیل آگاه کرد، اسرائیل نگران شد که روسیه اطلاعات محرمانه اسرائیلی را با ایران نیز در میان بگذارد.

نیویورک تایمز یادآور شده که همکاری های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از سال های گذشته، از جمله در جهت مقابله مشترک با ایران، حزب الله و حماس افزایش یافته است.

به نوشته نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا از سال گذشته نبرد سایبری با داعش را شدت بخشیده و موفقیت اسرائیل در ردگیری سایبری گروه بمب سازان داعش، تحسین آمریکا نسبت به توانایی های اسرائیل را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG