لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

منبع اطلاعاتی که ترامپ برای روسیه افشا کرد اسرائیل معرفی شد


رسانه‌های آمریکا و اسرائیل گزارش می‌دهند که اطلاعات حساس و محرمانه‌ای که دونالد ترامپ شخصا به وزیر خارجه روسیه درز داد، «از منبع اسرائیل به آگاهی آمریکا رسیده بود».

به نظر می رسد این نخستین بار است که یک رئیس جمهوری آمریکا اطلاعات حساس دریافت شده از کشور هم‌پیمان خود، آن هم کشوری مانند اسرائیل، را درز داده است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست نخستین رسانه بود که روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، گزارش درز دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده از سوی آقای ترامپ در دیدار هفته گذشته‌اش با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، را منتشر کرد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

اما آقای ترامپ بلافاصله در دفاع از خود در توییترش نوشت که در مقام رئیس جمهوری «کاملا حق» داشته تشخیص دهد که اطلاعات طبقه بندی شده را «برای مبارزه با تروریسم» به چه کسی می دهد.

پس از تایید درز دادن اطلاعات از سوی آقای ترامپ، نیویورک تایمز فاش کرد که منبع اطلاعات یاد شده، اسرائیل بوده است.

در گام بعدی، شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گزارش داد که اسرائیل اطلاعاتی را که از یک جاسوس خود در داعش گرفته بود در اختیار آمریکا گذاشته است.

ای‌بی‌سی می گوید که اقدام آقای ترامپ جان جاسوس اسرائیل در صفوف داعش را «به خطر انداخته است».

بر اساس گزارش این شبکه، این «جاسوس» اسرائیلی همان منبعی است که از اراده داعش برای بمب‌گذاری از طریق کامپیوترهای دستی در پروازهای به مقصد آمریکا آگاه شده بود.

آمریکا در هفته های اخیر همراه بردن کامپیوتر و حتی تلفن همراه توسط مسافران پروازها از شماری از کشورها را ممنوع کرد؛ این ممنوعیت سپس به پرواز از برخی از کشورهای اروپایی به سوی آمریکا نیز گسترش یافت.

در این میان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه توضیح داد که ترامپ آگاهی نداشت که منبع اطلاعات یادشده کدام کشور و چه کسی بوده است.

ژنرال هربرت مک‌مستر شخصا در دیدار آقای ترامپ با وزیر خارجه روسیه و سفیر روسیه در واشینگتن حضور داشت.

اما کاخ سفید به طور تلویحی تایید کرده که اطلاعات حساس از منبع اسرائیلی به دست آمریکا رسیده بود.

کاخ سفید همچنین از واکنش ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا که گفته است، تبادل اطلاعات محرمانه میان اسرائیل و آمریکا ادامه خواهد یافت، ابراز خشنودی کرد.

ران درمر روز سه‌شنبه در نامه ای به نیویورک تایمز نوشت که کاری که صورت گرفته، بر مناسبات اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا بی اثر خواهد بود.

به نوشته سفیر اسرائیل در آمریکا، کشورش «اعتماد کامل» به هم‌پیمان مهم خود را حفظ می‌کند و در انتظار گسترش این همکاری ها است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، آقای ترامپ شامگاه سه‌شنبه گفت و گوهای تلفنی جداگانه ای با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشت.

در برخی از رسانه های آمریکایی نام اردن نیز به عنوان کشوری مطرح شده بود که از آنجا برخی اطلاعات محرمانه دیگر مربوط به داعش در سوریه به آگاهی آمریکا رسیده است.

با وجود نامه سفیر اسرائیل در آمریکا، وب‌سایت آمریکایی بازفید و نیز رسانه های اسرائیل گزارش می‌دهند که مسئولان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل از «دهن‌لقی» ترامپ «شدیدا خشمگین» هستند.

در همین زمینه دانی یاتوم یکی از روسای اسبق موساد روز چهارشنبه به روزنامه جروزالم پست گفت که ضربه وارده از اقدام آقای ترامپ به امر تبادل اطلاعات محرمانه بین دو کشور، ضربه بزرگی است.

آقای ترامپ هفته گذشته و یک روز پیش از ملاقات با وزیر خارجه روسیه، جیمز کومی رئیس اف‌بی‌آی را برکنار کرده بود.

اقدام ترامپ در درز دادن اطلاعات فوق محرمانه دریافت شده از اسرائیل در حالی است که قرار است او در نخستین سفر خارجی، در روزهای آینده بعد از دیدار یک روزه از عربستان، به اسرائیل برود.

XS
SM
MD
LG