لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

افزایش تولید نفت اوپک به رغم «پایبندی صددرصدی به طرح کاهش تولید»


بر اساس گزارش ماهانه اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، که در سایت رسمی آن منتشر شد، تولید روزانه نفت نیجریه و لیبی روی هم رفته در ماه گذشته بیش از ۳۲۲ هزار بشکه افزایش یافته است.

به این ترتیب اعضای اوپک به رغم پایبندی بیش از صد در صدی به توافق کاهش تولید نفت، میزان استخراج نفت خام خود را افزایش داده‌اند.

علت این اتفاق اوج گرفتن تولید نفت دو عضو اوپک یعنی نیجریه و لیبی است که از توافق کاهش تولید نفت مستثنی هستند.

این دو عضو اوپک که طی سال‌های گذشته به دلیل جنگ داخلی تولید خود را به شدت کاهش داده بودند، از توافق اوپک مستثنی شده‌اند.

به ایران نیز اجازه داده شده بود که تولید روزانه خود را ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و زیر ۳.۸ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

آمارهای اوپک حاکی است که ایران به تعهد خود کاملا پایبند بوده است.

در مجموع کل تولید نفت اوپک در ماه مه بیش از ۳۳۶ هزار بشکه افزایش داشته است.

۱۱ عضو اوپک سال گذشته توافق کردند که تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به ماه اکتبر ۲۰۱۶ حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک اخیرا دوباره توافق کرد که این میزان کاهش را تا ۹ ماه دیگر، یعنی تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ ادامه دهد.

برخی از کشورهای غیر عضو در اوپک، از جمله روسیه نیز تا نیمه اول سال جاری متعهد شده بودند که تولید خود را روزانه ۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند و در حال رایزنی با اعضای اوپک برای تمدید این کاهش تا سه ماهه اول سال آینده هستند.

گزارش اوپک حاکی است که میزان نفت مازاد در بازارهای جهانی با سرعت کمتری کاهش می یابد و بزرگ‌ترین مانع افزایش تولید نفت شیل در آمریکا است.

قیمت نفت نیز به رغم تمدید کاهش تولید اوپک طی هفته های گذشته سیر نزولی داشته و هم اکنون، چهارشنبه، ۲۴ خرداد، قیمت نفت شاخص برنت ۴۸ دلار و ۲۶ سنت بوده که نسبت به روز قبل حدود ۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت نفت اوپک در ماه گذشته نسبت به ماه آوریل بیش از چهار درصد کاهش را نشان می دهد و به کمی بیش از ۴۹ دلار رسید. آخرین آمار روزانه قیمت سبد نفتی اوپک نیز نشان می دهد که قیمت نفت اوپک روز سه‌شنبه به حدود ۴۶ دلار سقوط کرد.

اوپک در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که نیاز به نفت اوپک در سال جاری میلادی ۳۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که حدود ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال گذشته است.

در ماه گذشته تولید نفت اوپک به ۳۲ میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه رسید.

این گزارش اشاره ای به میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نکرده است، اما رویترز در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد، می نویسد که در ماه گذشته میزان پایبندی ۱۱ عضو متعهد اوپک به توافق کاهش تولید نفت برای اولین بار بیش از صد درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG