لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

عباس: اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت نمی‌شناسیم


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، اعلام کرد که فلسطینی‌ها شرط به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشوری برای یهودیان را هرگز قبول نخواهند کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی و عربی، آقای عباس این سخنان را روز سه‌شنبه، ۲۶ خرداد، در آستانه سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، بیان کرد.

محمود عباس تاکید کرد که فرانسه در تلاش‌های خود برای استقلال فلسطین باید سقف زمانی مشخصی را برای مذاکرات و سپس زمان محدودی را نیز برای اجرای هر یک از گام‌های مورد نیاز در راه صلح تعیین کند.

رهبر حکومت خودگردانی همچنین تاکید کرد که ازسرگیری مذاکره سیاسی با اسرائیل زمانی امکان پذیر است که اسرائیل از ساخت و ساز در اراضی فلسطینی دست بردارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است، هر طرحی برای روند صلح باید بر اساس به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان «خانه یهود» باشد.

فرانسه اعلام کرده است، طرحی را تنظیم کرده که از اسرائیل می خواهد به «اشغالگری» سرزمین های اشغالی پایان داده تا زمینه برای استقلال کشور فلسطین فراهم شود.

بر اساس گزارش ها، لوران فابیوس با هدف ارائه پیش‌نویس طرح فرانسه به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و برای بررسی احتمال از سرگیری روند صلح خاورمیانه، در روزهای آینده به منطقه می رود.

طرح فرانسه تضمین امنیت اسرائیل و استقلال فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ را توصیه می کند.

فرانسه گفته است، طرح خود را از طریق شورای امنیت پیش خواهد برد؛ اتحادیه عرب پیشاپیش از این طرح استقبال کرده و گروه کشورهای عرب و جنبش عدم تعهد حمایت خود را از این طرح در سازمان ملل اعلام کرده اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز به تازگی گفته بود، وقتی که هیچ چشم اندازی برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود ندارد، برای واشینگتن ادامه حمایت از اسرائیل در شورای امنیت و نهادهای بین المللی آسان نیست.

آخرین دور از گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی سال‌ها قبل انجام شده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته گفت، محمود عباس در طول سال ها حاضر به دیدار با وی نشده است.

در همین حال محمود عباس روز سه‌شنبه گفت، توقف روند مذاکرات عواقب «خطرناکی» دارد؛ وی اسرائیل را عامل این رکود دانست و گفت، تلاش های آمریکا نیز برای احیای روند صلح به خاطر موضع های سرسختانه اسرائیل ناکام ماند.

همزمان محمود عباس اعلام کرده است که دولت تشکیلات خودگردانی روز چهارشنبه کناره‌گیری خود را اعلام خواهد کرد.

در همین حال، بر اساس گزارش رسانه های فلسطینی، آقای عباس بار دیگر دکتر رامی حمدالله را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

محمود عباس گفته است، هدف از تغییر دولت، تلاش برای تشکیل کابینه ای فراگیر است که تقویت وحدت ملی و آشتی میان جنبش های فتح و حماس را، به‌ویژه برای اداره باریکه غزه، فراهم کند.

این در حالی است که سران حماس برای مشارکت در دولت تازه اعلام آمادگی نکرده‌اند.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، این را نیز گفت که هر گونه تغییر در وزارتخانه‌های دولت فلسطینی باید با موافقت حماس باشد.

از حدود ۱۴ ماه پیش حماس و فتح برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند، اما جنبش فتح می گوید حماس مشارکت عملی فتح در اداره باریکه غزه را سلب کرده و همانند هشت سال گذشته، اداره یک‌جانبه غزه را به طور بلامنازع حفظ کرده است.

XS
SM
MD
LG