لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

امید شرکت نفتی روسیه به بهره‌گیری از تجربه ایران در رفع تحریم‌های اروپا


مدیر ارشد روسنفت، ایگور سچین، یکی از هم‌پیمانان و نزدیکان رئیس جمهور روسیه است.
مدیر ارشد روسنفت، ایگور سچین، یکی از هم‌پیمانان و نزدیکان رئیس جمهور روسیه است.

بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، روسنفت، امیدوار است که از تجربه تصمیمات دادگاه اروپایی که برخی بانک‌های ایرانی را از تحریم‌های اتحادیه اروپا مستثنا کرد به نفع خود بهره بگیرد.

روسنفت از سال ۲۰۱۴ به دنبال اقدام دولت ولادیمیر پوتین در الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود مشمول تحریم‌های تقاصدی آمریکا و اروپا شد.

مدیر ارشد این شرکت، ایگور سچین، که یکی از هم‌پیمانان و نزدیکان رئیس جمهور روسیه است نیز خود مشمول این تحریم‌هاست.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، تحریم‌های آمریکا و اروپا جذب سرمایه برای این شرکت دولتی را مشکل ساخته و مانع همکاری شرکت های غربی با روسنفت برای توسعه ذخایر موجود در آب‌های عمیق، منابع نفت شیل و ذخایر قطبی شده است.

از جمله این همکاری‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ با شرکت اکسان‌موبیل آمریکا اشاره کرد.

پس از این که دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اعلام کرد موضوع می تواند در بروکسل پیگیری شود روسنفت در تلاش برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از طریق دادگاه عمومی اروپاست.

روسنفت در پی به چالش کشیدن قانونی بودن تحریم‌هاست و می گوید دادگاه عمومی پیش از این نیز برخی تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی را لغو کرده است. این تصمیم را بعدا دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نیز تایید کرد.

روسنفت می‌گوید که بانک‌های ایرانی موفق شدند تحریم‌هایی را که به دلیل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده بود به چالش بکشند، زیرا هیچ شاهدی دال بر تخطی بانکها وجود نداشت و دادگاه اروپایی به این نتیجه رسید که فعالیت بانک‌ها مرتبط با برنامه هسته ای ایران نبوده است.

بنابراین روسنفت امیدوار است تحریم‌های وضع شده بر روسیه به دلیل تنش با اوکراین مشابه وضعیت تحریم‌های ایران باشد. این شرکت اعلام کرده است مرتکب هیچ گونه اقدام غیرقانونی نشده و هیچ ارتباطی با بحران مربوط به اوکراین ندارد.

در سال ۲۰۱۴، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا رای دادگاه اتحادیه اروپا مبنی بر مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در ارتباط با برنامه هسته ای تهران را برگرداند.

سال گذشته، بانک ملت نیز موفق شد دادگاه را متقاعد کند دارایی‌هایش نبایستی بلوکه می شد و عملکردش ارتباطی با برنامه هسته ای نداشته است.

سروش زیوالا، وکیل بانک ملت در پرونده علیه اتحادیه اروپا، گفته است موارد مشابهی در پرونده روسنفت وجود دارد.

به گفته او، اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته شواهدی مبنی بر دخالت یا حمایت روسنفت در تنش مربوط به اوکراین با روسیه بیابد.

شرکت روسنفت ماه گذشته با شرکت ملی نفت‌خیز جنوب ایران قرارداد همکاری امضا کرده و همچنین با ایران پیرامون سوآپ (معاوضه) گاز مذاکره می کند.‎

XS
SM
MD
LG