لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

یک ژنرال ارشد سوریه به ترکیه گریخت


روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه، ۱۶ تیرماه، از فرار یکی از ژنرال‌های ارشد نیروهای مسلح سوریه و از افراد «بسیار نزدیک به حلقه اصلی رژیم بشار اسد» در روزهای گذشته به ترکیه خبر داد.

این مقام نظامی مناف طلاس نام دارد و از اعضای یکی از بانفوذ‌ترین و قدرتمند‌ترین خانواده‌های سنی‌مذهب و فرزند یکی از وزرای سابق دفاع در حکومت سوریه است.

گاردین بر اساس اخبار منتشر شده می‌گوید که مقام ارشد نظامی در ماه‌های اخیر به دلیل سرپیچی از دستور یا مخالفت با حمله نظامی به مناطق غیرنظامی که پایگاه شورشیان تلقی می‌شود مورد غضب حکومت بشار اسد قرار گرفته است.

فرار مناف طلاس به ترکیه اولین بار توسط یک وب‌سایت خبری سوری که با نهادهای امنیتی این کشور ارتباط نزدیک دارد گزارش شد. در گزارش این وب‌سایت خبر فرار ژنرال طلاس از قول «یک مقام ارشد امنیتی» نقل شده و در پایان خبر آمده است که فرار وی به ترکیه «هیچ اثری نخواهد داشت».

روزنامه گاردین در ادامه می‌افزاید که مسلما فرار یک چنین مقام نظامی ارشدی که از اعضای خانواده‌های سنی بانفوذ در سوریه است می‌تواند بر افسران ارشد و جزء یا دیگر سربازان سنی‌مذهب اثر فراوانی داشته باشد. از یک سو می‌تواند موجب ضعف نهادهای نظامی و امنیتی سوریه شود و از سوی دیگر اختلافات یا تنش بین اکثریت جمعیت سنی‌مذهب با اقلیت علوی حاکم بر سوریه را تشدید کند.

در همین حال یک مقام دولت ترکیه در روزهای اخیر خبر فرار دو ژنرال سوری به این کشور را تایید کرده، ولی برای حفظ «امنیت آنها و خانواده‌شان» نام این افراد را اعلام نکرد.

ژنرال مناف طلاس از فرماندهان واحد «گارد جمهوری» است و به نظر می‌رسد که دیگر ژنرال فراری سوریه از واحدهای مهندسی ارتش سوریه باشد.

گفته می‌شود که پدر و برادر مناف طلاس نیز تقریبا همزمان از سوریه خارج شده‌اند. پدر وی به بهانه درمان چند روز قبل به پاریس رفته و برادر وی به نام «فیراس» که به تجارت اشتغال دارد اکنون در دوبی است. هنوز مشخص نیست که فرزندان و همسران این افراد اکنون کجا هستند.

روزنامه گاردین می‌افزاید که گرچه در ماه‌های اخیر تعداد نظامیان فراری از ارتش سوریه چندان چشمگیر نبوده، ولی این روند مستمر بوده است.

در همین حال برخی از کار‌شناسان و دیپلمات‌های غربی می‌گویند که رژیم بشار اسد کنترل خود بر برخی از نواحی کشور را از دست داده است.

در روزهای اخیر وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرده بود که طبق اطلاعات مستندی که این کشور در دست دارد تعداد زیادی از افراد القاعده به خاک سوریه رفته‌اند و حکومت عراق به شدت نگران تسری خشونت‌ها به خاک این کشور است.

از سوی دیگر فرماندهان گروه‌های مسلح اپوزیسیون که تحت عنوان «ارتش آزاد سوریه» فعالیت می‌کنند می‌گویند که تاکنون جنگجویان خارجی را در مناطق تحت کنترل خود ندیده‌اند.

در همین حال روز جمعه کنفرانس بزرگی تحت عنوان «دوستان سوریه» با هدف اعمال فشار بیشتر بر رژیم بشار اسد تشکیل خواهد شد. کشورهای غربی به همراه متحدان عرب خود تلاش خواهند کرد که در صورت عدم پذیرش طرح صلح از سوی رژیم سوریه، این کشور را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مجازات کنند، اقدامی که به احتمال فراوان توسط دولت روسیه وتو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG