لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

مرگ دو پلیس ترکیه و زخمی شدن ده‌ها نفر در پی انفجار خودرو


عکس مربوط به انفجار در استانبول
عکس مربوط به انفجار در استانبول

یک روز پس از حمله دو زن مسلح به پاسگاه پلیس، روز جمعه، ۱۴ اسفند، نیز انفجار یک خودرو در یک استان ترکیه هم‌مرز با سوریه مرگ دو پلیس و زخمی شدن ۳۵ نفر را به دنبال داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از نیروهای امنیتی ترکیه، نیروهای شبه‌نظامی پ‌کاکا، حزب کارگران کردستان، را مسئول این انفجار معرفی می‌کند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از نیروهای امنیتی ترکیه گزارش می‌دهد که شبه‌نظامیان کرد صبح روز جمعه یک راکت نیز به محل انفجار خودرو پرتاب کرده‌اند.

این انفجارها در شهر نصیبین در نزدیکی مرز سوریه رخ داده است.

انفجارهای روز جمعه تنها یک روز پس از آن رخ می‌دهد که رسانه‌های ترکیه‌ای در روز پنج‌شنبه از حمله دو زن به یک مرکز پلیس ضدشورش در شهر استانبول خبر دادند که با پرتاب نارنجک و تیراندازی همراه بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دوگان در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اسفند، گزارش داد که مهاجمان با حمله به مرکز پلیس ضدشورش محله بایرام‌پاشا در استانبول اقدام به پرتاب چندین نارنجک و تیراندازی کرده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله مسلحانه، به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه مسلح چپ‌گرا به نام «حزب رهایی خلق انقلابی» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

پس از آن که در تابستان گذشته آتش‌بس میان گروه پ‌کاکا و دولت ترکیه نقض شد، ترکیه از ماه‌ها پیش در پی حملات مرگباری که در این کشور رخ داده است، در حالت آماده‌باش به‌ سرمی‌برد.

آخرین این حملات به روز ۲۹ بهمن در آنکارا، پایتخت ترکیه، بازمی‌گردد که به مرگ ۲۹ تن منجر شد، رخدادی که دولت ترکیه آن را متوجه شورشیان پ‌کاکا و شبه‌نظامیان کرد سوریه دانست.

استانبول نیز این مدت صحنه چندین حمله بوده که در یک مورد آن فرد مهاجم با منفجر کردن خود در مرکز توریستی این شهر ده نفر را به قتل رساند.

مسئولیت برخی از این انفجارها و حملات را گروه موسوم به «حکومت اسلامی» برعهده گرفته است. اما هنوز مشخص نیست که حمله امروز را کدام گروه سازماندهی کرده است.

XS
SM
MD
LG