لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

ادوارد البی، خالق «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد»، درگذشت


ادوارد البی، نمایشنامه‌نویس شهیر و همجنس‌گرای آمریکایی و خالق اثر معروف «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟»، روز جمعه، ۲۶ شهریورماه، در ۸۸ سالگی در نزدیکی شهر نیویورک در ایالات متحده درگذشت.

پس از مرگ آرتور میلر و آگوست ویلسون در سال ۲۰۰۵، از ادوارد البی که در طول سالیان کار سه جایزه پولیتزر را از آن خود کرده بود به عنوان بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس زنده آمریکا یاد می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ادوارد البی بعدازظهر روز جمعه گذشته پس از یک دوره بیماری در شهر مونتاک در لانگ‌آیلند درگذشت.

البی در طول فعالیت حرفه‌ای‌ خود ۲۵ اثر به چاپ سپرد که از آن میان از «توازن ظریف»، «منظره دریا» و «سه زن قدبلند» به عنوان بهترین آثار او یاد می‌شود.

او برای اولین اثر در سال ۱۹۶۷، برای دومی در سال ۱۹۷۵ و برای سومی در سال ۱۹۹۱ جایزه معتبر پولیتزر ادبی را از آن خود کرد.

اما او پیش از این آثار یک نمایشنامه دیگر هم نوشته بود که اکنون بیشتر او را به خاطر همین اثر می‌شناسند: «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟»

در سال ۱۹۶۶ هالیوود به سراغ «ویرجینیا وولف» رفت و فیلمی با شرکت الیزابت تیلور و ریچارد برتون ساخت که در آن زمان زن و شوهر بودند و شاید به همین دلیل در نقش زن و شوهر «ویرجینیا وولف» درخشیدند.

جوایز اسکاری که این فیلم به دست آورد بیش از پیش نام ادوارد البی را بر سر زبان‌ها انداخت.

اما البی خود نیز جایزه اسکار تئاتری‌های آمریکا یعنی جایزه تونی را نیز برای این نمایشنامه به دست آورد.

ادوارد البی در مقدمه‌ای بر نمایشنامه «رویای آمریکایی» آثار خود را چنین توصیف کرده است: «بررسی منظره آمریکا... و اعلام موضع در برابر این افسانه که زمین لغزان زیر پای ما [آمریکا] سرزمین گل و بلبل است.»

XS
SM
MD
LG