لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

مقامات آمریکایی تدارک برای آزادی جاسوس اسرائیلی را تکذیب کردند


وزارت دادگستری و کاخ سفید آمریکا به گزارش انتشاریافته در روزنامه وال استریت جورنال در خصوص آزادی «قریب‌الوقوع» یک جاسوس اسرائیل از زندان آمریکا واکنش نشان دادند.

وال استریت جورنال روز جمعه، دوم مردادماه، نوشته بود که در پی توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱، حال احتمال آزادی جاناتان پولارد در پاییز مطرح است.

به نوشته این روزنامه، «احتمال آزادی پولارد بیشتر از هر زمان دیگر است».

این روزنامه به نقل از چند «مقام آمریکایی»، بدون ذکر نام آنها، نوشته بود که دولت باراک اوباما مراحل آزاد کردن این جاسوس را تدارک می‌بیند.

روزنامه وال استریت جورنال در گزارش روز جمعه خود احتمال عفو آقای پولارد را با توافق هسته‌ای منعقد میان ایران و قدرت‌های جهانی مرتبط دانسته و نوشته بود که آمریکا برای کاستن از انتقادهای تند اسرائیل از این توافق، پولارد را آزاد می‌کند.

با این حال وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این جاسوس پس از تکمیل سی سال حکم حبسش آزاد می‌شود.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که رهایی این جاسوس به رای کمیته عفو زندانیان منوط است.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت در اسرائیل، همزمان، الیستر بسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه گفت که کمیته آزادی زندانیان وضع این جاسوس را بر اساس دستورالعمل‌های مشخص و موجود تعیین خواهد کرد.

هر زندانی محکوم به حبس ابد در آمریکا پس از گذراندن سی سال کامل زندان می‌تواند درخواست عفو کند؛ مدت حبس جاسوس اسرائیلی در آمریکا در پاییز امسال سی ساله می‌شود.

اما به گفته الیستر بسکی، «هیچ ارتباطی بین سرنوشت این جاسوس پولارد با سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد».

در همین حال سردبیر شبکه ای‌بی‌سی نیز روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت که «مقامات آمریکا خبر آزادی پولارد را برای این شبکه تایید کرده‌اند».

جاناتان پولارد، یهودی آمریکایی که اکنون ۶۱ سال دارد، در نیمه اول دهه هشتاد میلادی افسر واحد اطلاعات نظامی نیروی دریایی آمریکا بود.

او در ۲۱ نوامبر ۱۹۸۵ تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار گرفت و با همسر خود به سوی سفارت اسرائیل در واشینگتن فرار کرد، اما سفیر وقت اسرائیل به دستور اسحاق شامیر، نخست وزیر وقت این کشور، اجازه نداد دروازه سفارت به روی پولارد باز شود؛ دروازه بسته سفارت اسرائیل موجب شد که ماموران اف‌بی‌آی بتوانند پولارد و همسرش را دستگیر کنند.

در محاکمه سال ۱۹۸۷، همسر او به پنج سال زندان محکوم شد، اما پولارد خود حبس ابد گرفت.

دولت وقت اسرائیل ابتدا حاضر به قبول مسئولیت واگذار کردن ماموریت جاسوسی به پولارد نبود و از او ابراز برائت می کرد، ولی همزمان با محاکمه او در سال ۱۹۸۷ در بیانیه ای از آمریکا «پوزش‌خواهی» کرد.

اسرائیل در سال ۱۹۹۵ به پولارد تابعیت و گذرنامه اسرائیلی داد و در ۱۹۹۸ رسما مسئولیت واگذار کردن ماموریت جاسوسی به او را پذیرفت.

دولت‌های اسرائیل پس از پذیرش مسئولیت، در طول دو دهه بعدی در صدد متقاعد کردن روسای جمهوری آمریکا به آزادی پولارد برآمدند.

اما هیچ یک از روسای جمهوری پیشین آمریکا، حتی جرج بوش، حاضر به عفو پولارد نبودند. باراک اوباما نیز چند سال پیش درخواست عفو او را رد کرد.

جرج تنت، رئیس وقت سی‌آی‌ای، همراه با شمار زیادی از وزیران خارجه و دفاع پیشین آمریکا شدیدا با آزادی پولارد مخالف بوده و می‌گویند که آزادی او نظر به اطلاعاتی که دارد هنوز برای امنیت آمریکا خطراتی دارد.

مقامات آمریکایی گفته بودند که انگیزه پولارد کسب پول بود، زیرا برخی شواهد موجود نشان می‌داد که او سعی کرده است اطلاعات محرمانه را به آفریقای جنوبی و پاکستان نیز بفروشد.

اما پولارد در دادگاه ادعا کرد که از روی احساسات خود نسبت به اسرائیل و «ایدئولوژی» علیه کشور زادگاهش جاسوسی کرده است.

پولارد تنها آمریکایی است که در طول تاریخ این کشور به خاطر جاسوسی علیه کشور خود به حبس ابد محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG