لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

روزنامه‌های آمریکایی، هدف حمله هکرهای «وابسته به دولت چین»


کمتر از یک روز پس از روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، اعلام کرد که هدف حمله هکرهای چینی قرار گرفته که به نظر می‌رسد با دولت این کشور «ارتباطاتی دارند».

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود که طی چهار ماه گذشته هکرهای چینی به شبکه کامپیوتری این موسسه مطبوعاتی رخنه کرده و با سرقت کلمه عبور و نفوذ در ای‌میل روزنامه‌نگاران سعی کرده‌اند اسناد و مطالب مربوط به تحقیقات این روزنامه در مورد ثروت‌اندوزی مقامات ارشد حکومت چین را بربایند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کار‌شناسان ایمنی و حفاظت شبکه‌های کامپیو‌تر که برای تحقیق در این مورد استخدام شده‌اند می‌گویند روش حمله این هکر‌ها درست شبیه موارد دیگری بوده که در گذشته توسط هکرهای چینی استفاده شده است.

به گفته کار‌شناسان، این هکر‌ها نیز حملات خود را با استفاده از نفوذ در شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه‌های آمریکا آغاز کرده و ویروس‌ها و بدافزارهایی را در این شبکه‌ها پیاده کرده‌اند که در موارد قبلی توسط هکرهای چینی در حمله به شبکه‌های کامپیوتری موسسات علمی، مالی و دفاعی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود.

به گفته مسئولان روزنامه نیویورک تایمز، حمله پیوسته هکر‌ها به شبکه کامپیوتری «نیویورک تایمز» از اواسط ماه سپتامبر سال گذشته همزمان با تحقیقات این روزنامه معتبر در مورد ثروت دو میلیارد دلاری خانواده و اقوام ون جیابائو، نخست وزیر چین، آغاز شد.

این گزارش تحقیقی که در بیست و پنج اکتبر روی وب‌سایت «تایمز» منتشر شد برای رهبران حکومت و حزب کمونیست چین «یک آبروریزی بزرگ» محسوب می‌شد.

این تحقیقات همچنین همزمان بود با انتقال رهبری چین به سیاستمداران جدید و بالا گرفتن موج انتقادات و نارضایتی عمومی در مورد وجود فساد اداری و پارتی‌بازی در سطوح بالای حکومت.

در همین زمینه روزنامه وال استریت جورنال نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کامپیوترهای این روزنامه «ظاهرا با هدف کنترل اخبار و گزارش‌های این روزنامه درباره چین» مورد نفوذ هکرهای چینی قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که طی چند ماه حمله هکرهای چینی به شبکه کامپیوتری موسسه مطبوعاتی «تایمز»، آنها کلمه عبور تمام روزنامه‌نگاران و کارکنان این موسسه مطبوعاتی را کشف کرده و حتی به کامپیوترهای شخصی ۵۳ نفر از این افراد نیز رخنه کرده‌اند.

موسسه مطبوعاتی «تایمز» می‌گوید که در این حملات اطلاعات مشتریان این موسسه آسیبی ندیده و اسناد و مدارک مربوط به تحقیقات در مورد خانواده نخست وزیر چین نیز به دست هکر‌ها نیفتاده است.

در همین حال وزارت دفاع چین به سوالات موسسه مطبوعاتی «تایمز» در مورد این حملات سایبری پاسخ نداده، ولی اعلام کرده است که طبق قوانین چین هک کردن یا هر اقدام دیگری که امنیت شبکه کامپیو‌تر را به خطر بیندازد غیرقانونی است.

آمریکا و شمار دیگری از دولت‌های جهان و همین طور کار‌شناسان ایمنی شبکه‌های کامپیو‌تر دولت چین را متهم می‌کنند که از سال‌ها پیش با راه‌اندازی کارزاری گسترده و تهاجمی از حملات سایبری سعی کرده است با سرقت اطلاعات محرمانه نهادهای سیاسی و شرکت‌های اقتصادی و بانک‌های بزرگ مخالفان و منتقدان خود را به سکوت وادار کند.
XS
SM
MD
LG