لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

نفوذ هکرهای چینی در شبکه کامپیوتری روزنامه نیویورک تایمز


روزنامه «نیویورک تایمز» اعلام کرده که طی چهار ماه گذشته هکرهای چینی به شبکه کامپیوتری این موسسه مطبوعاتی رخنه کرده و با سرقت حروف رمز و ایمیل روزنامه نگاران سعی کرده اند اسناد و مطالب مربوط به تحقیقات این روزنامه در مورد ثروت اندوزی مقامات ارشد حکومت چین را بربایند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس» کارشناسان ایمنی و حفاظت شبکه های کامپیوتر که برای تحقیق در این مورد استخدام شده اند می گویند روش حملات این هکرها درست شبیه موارد دیگری بوده که در گذشته توسط هکرهای چینی استفاده شده است. به گفته کارشناسان این هکرها نیز حملات خود را با استفاده از نفوذ در شبکه های کامپیوتری دانشگاه های آمریکا آغاز کرده و ویروس و بدافزارهایی را در آن شبکه ها پیاده کرده اند که در موارد قبلی توسط هکرهای چینی در حملات آنها به شبکه های کامپیوتری موسسات علمی، مالی و دفاعی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود.

حملات هکرها به شبکه کامپیوتری «نیویورک تایمز» از اواسط ماه سپتامبر سال گذشته همزمان با تحقیقات مجله «تایمز» در مورد ثروت دو میلیارد دلاری خانواده و اقوام «ون جیابائو» نخست وزیر چین آغاز شد. این گزارش تحقیقاتی که در بیست و پنج اکتبر روی وب سایت مجله «تایمز» منتشر شد برای رهبران حکومت و حزب کمونیست چین یک آبروریزی بزرگ بود.
این تحقیقات همزمان بود با انتقال رهبری چین به سیاستمداران جدید و بالا گرفتن موج انتقادات و نارضایتی عمومی در مورد وجود فساد اداری و پارتی بازی در سطوح بالای حکومت آن کشور.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می افزاید که طی چند ماه حملات هکرهای چینی به شبکه کامپیوتری موسسه مطبوعاتی «تایمز» آنها حروف رمز تمام روزنامه نگاران و کارکنان این موسسه مطبوعاتی را کشف کرده و حتی به کامپیوترهای شخصی ۵۳ نفر از این کارکنان رخنه کرده اند. موسسه مطبوعاتی «تایمز» می گوید که در این حملات اطلاعات مشتریان این موسسه آسیبی ندیده است و اسناد و مدارک مربوط به تحقیقات در مورد خانواده نخست وزیر چین نیز به دست هکرها نیافتاده است.

سردبیر ارشد موسسه مطبوعاتی «تایمز» در بیانیه ای گفت که کارشناسان ایمنی شبکه های کامپیوتر هیچ مدرک یا نشانه ا ی پیدا نکرده اند که ثابت کند که ایمیل ها و یا اسناد مربوط به تحقیقات در مورد خانواده «ون جیابائو» توسط هکرها نسخه برداری و یا کشف شده باشند.

وزارت دفاع چین به سئوالات موسسه مطبوعاتی «تایمز» در مورد این حملات سایبری پاسخ نداده است. ولی اعلام کرده که طبق قوانین چین هک کردن یا هر اقدام دیگری که امنیت شبکه کامپیوتر را به خطر بیاندازد غیر قانونی است. وزارت دفاع چین افزوده است که متهم کردن آن نهاد به «حملات سایبری بدون ارائه شواهد مستدل اقدامی غیر حرفه ای و بی اساس است.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می افزاید که آمریکا و شمار دیگری از دولت های جهان و همینطور کارشناسان ایمنی شبکه های کامپیوتر دولت چین را متهم می کنند که از سالها پیش با راه اندازی یک کارزار گسترده وتهاجمی از حملات سایبری سعی کرده است که با سرقت اطلاعات محرمانه نهادهای سیاسی وشرکت های اقتصادی و بانک های بزرگ مخالفان و منتقدان خود را به سکوت وادار کند.

تعدادی از رسانه های بین المللی از جمله خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز هدف این حملات سایبری قرار گرفته اند که انگیزه اصلی آن سرقت و کشف اطلاعات و منابع اخبار و افشاگری های این رسانه ها در مورد فعالیت های حکومت چین است. کارشناسان امنیت شبکه های کامپیوتر که فعالیت هکرهای چینی را در سالهای اخیر دنبال کرده اند می گویند که حملات سایبری به خبرنگاران و رسانه های مستقر در چین بسیار هوشمندانه و ویرانگر است. دلیل اصلی افزایش و گسترش حملات سایبری هکرهای چینی این است که حکومت آن کشور مقررات و معاهدات بین المللی در مورد حریم فعالیت نهادهای مدنی و رسانه ها را به هیچ وجه رعایت نمی کند.

پس از ماه ها تحقیقات کارسناسان ایمنی شبکه های کامپیوتر آنها هنوز دقیقا کشف نکرده اند که هکرهای چینی به چه شکل و از چه طریقی توانسته اند به شبکه کامپیوتری موسسه مطبوعاتی «تایمز» رخنه کنند.
XS
SM
MD
LG