لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

رویترز: نارضایتی ترامپ از فرمانده نیروهای آمریکایی‌ در افغانستان


خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از «مقامات آمریکایی» از نارضایتی رئیس‌ جمهوری این کشور از فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان به دلیل عدم پیروزی در جنگ با طالبان خبر داد.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۱۱ مردادماه، به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره نکرد گزارش داد که دونالد ترامپ دو هفته پیش در جلسه‌ای با فرماندهان نظامی ارشد ایالات متحده از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع، از فرمانده این کشور در افغانستان ابراز نارضایتی کرده است.

آقای ترامپ در این جلسه که جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز در آن حضور داشته، پیشنهاد اخراج ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، را مطرح کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی که رویترز می‌گوید به شرط ناشناس ماندن این خبر را رسانه‌ای کرده‌اند، دونالد ترامپ دلیل این خواسته را «عدم پیروزی» در جنگ با گروه طالبان عنوان کرده است.

کاخ سفید تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

ایالات متحده حدود ۱۶ سال است که در کشور افغانستان حضور نظامی دارد و هم‌اکنون ۸۴۰۰ نیروی این کشور در افغانستان در حال مبارزه با گروه های تروریستی مانند طالبان و القاعده هستند.

گزارش رویترز روز چهارشنبه در حالی منتشر شد که دو سرباز آمریکایی در نزدیکی فرودگاه شهر قندهار در جریان یک حمله انتحاری جان خود را از دست دادند.

گروه طالبان افغانستان ساعتی بعد در پیامی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

رویترز این حمله انتحاری و مرگ دو سرباز آمریکایی را یادآور خطراتی می‌داند که نیروهای این کشور را روزانه در کشور افغانستان تهدید می‌کند.

این در حالی است که طبق برنامه قرار است پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، چهار هزار نیروی دیگر به این تعداد اضافه کند؛ برنامه‌ای که رئیس جمهوری آمریکا اختیارش را در کف وزیر دفاع این کشور گذاشته است.

پیشتر ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، در همین زمینه گفته بود که برای عقب راندن طالبان، به چند هزار نیروی خارجی دیگر نیاز است که بیشتر آنها باید به آموزش افغان‌ها مشغول شوند.

اما اعزام این نیروهای تازه‌نفس منوط به «تدوین و تکمیل استراتژی جدید آمریکا برای جنوب آسیا» است که به گفته رویترز، به دلیل نارضایتی ترامپ از روند جنگ در افغانستان به تاخیر خورده است.

به گزارش این خبرگزاری، پس از جلسه‌ای که دونالد ترامپ به فرماندهان ارشدش گفته است که «ما جنگ را نبرده‌ایم»، استیو بنن، استراتژیست اصلی کاخ سفید، نیز با اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، بر سر سیاست‌های آمریکا در این منطقه به مجادله پرداخته است.

پیشتر در میانه تیرماه گذشته هیئتی متشکل از چند سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده نیز اعلام کردند که آمریکا هنوز راهبرد مشخصی برای استقرار صلح در افغانستان ندارد.

در همان زمان سناتور ارشد لیندزی گراهام «عدم تمرکز» دولت ایالات متحده بر مسائل افغانستان را «بسیار دلسردکننده» خوانده و گفت که وزارت خارجه با کمبود شدید نیرو مواجه است.

سناتور جان مک‌کین نیز در کنفرانس خبری که در مقر ناتو در کابل برگزار شد، گفت: «هیچ یک از ما باور ندارد که در مسیر موفقیت در افغانستان قرار داریم.»

آقای مک‌کین تصریح کرد: «این وضعیت باید به‌سرعت تغییر کند.»

به گفته منابع ناشناس رویترز، آقای ترامپ در جلسه با فرماندهان ارشد نظامی همچنین این نظر را مطرح کرده است که آمریکا باید در مقابل کمک به دولت افغانستان سهمی از منابع طبیعی این کشور را که یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود مطالبه کند.

XS
SM
MD
LG