لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

افزایش نگرانی از حملات هکرهای چینی


روزنامه نیویورک تایمز یکی از قربانیان هکرهایی است که گفته می‌شود حمایت دولت چین را دارند.
روزنامه نیویورک تایمز یکی از قربانیان هکرهایی است که گفته می‌شود حمایت دولت چین را دارند.
مجموعه حملات هکر‌ها به شبکه‌های کامپیوتری رسانه‌های مهم در ایالات متحده نگرانی از خطر هکرهای چینی را افزایش داده و برخی از کار‌شناسان معتقدند که این حملات توسط دستگاه‌های امنیتی و نهادهای مخفی حکومت چین هدایت می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از قول کار‌شناسان می‌نویسد که حملات اخیر هکر‌ها شبیه روش حملاتی بوده که در گذشته توسط هکرهای چینی انجام شده است و به همین دلیل دولت آمریکا باید به حکومت چین فشار بیاورد تا نهادهای مسئول حملات سایبری را کنترل و محدود کند.

برخی دیگر از کار‌شناسان امنیتی معتقدند که نمی‌توان با قاطعیت مشخص کرد که منشاء این حملات چین است یا حکومت چین این حملات را برنامه‌ریزی می‌کند.

هفته گذشته دو موسسه مطبوعاتی بزرگ یعنی «تایمز» و «وال استریت جورنال» اعلام کردند که شبکه‌های کامپیوتری آن‌ها مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته و بخشی از اطلاعات حرفه‌ای و شخصی کارکنان این موسسات به سرقت رفته است.

این رسانه‌ها می‌گویند که حملات هکر‌ها بخشی از اقدامات دولت چین برای جاسوسی در مورد فعالیت رسانه‌های بین‌المللی و به‌خصوص سرقت اسناد و مطالبی است که به نقطه‌ضعف‌های حکومت چین مربوط می‌شود.

روز یک‌شنبه گذشته نیز روزنامه «واشینگتن پست» اعلام کرد که این رسانه آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۱ هدف حمله سایبری قرار گرفته و احتمال می‌دهد که منشاء این حملات چین باشد.

در همین حال برخی از کار‌شناسان امنیت شبکه‌های کامپیوتری می‌گویند شواهد کافی وجود دارد که ثابت می‌کند حکومت چین در این حملات دخالت داشته است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در گذشته نیز هکرهای چینی به حمله به شبکه‌های کامپیوتری یک شرکت بزرگ تولید محصولات دفاعی به نام «لاک‌هید مارتین»، شرکت کوکاکولا و گوگل متهم شده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز منتشر شده حاکی از آن که هکرهای چینی تلاش کرده‌اند در شبکه‌های کامپیوتری وزارت دفاع و کنگره آمریکا نیز نفوذ کنند.

کار‌شناسان امنیت شبکه‌های کامپیوتری یادآوری می‌کنند که حکومت چین قوانین و معاهده‌های بین‌المللی در مورد ایمنی شبکه‌های کامپیوتری را نپذیرفته و به همین دلیل هیچ ارزشی برای این معاهدات قائل نیست.

روزنامه «وال استریت جورنال» در همین باره می‌نویسد که اریک اشمیت، مدیرعامل شرکت گوگل، در کتاب خود که به زودی منتشر خواهد شد می‌گوید که حکومت چین «یک خرابکار اینترنتی بزرگ» است که برای اهداف اقتصادی و سیاسی خود از هیچ گونه عمل خلاف و جرم سایبری فروگذار نمی‌کند.

در این کتاب گفته می‌شود که چین بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سانسورچی شبکه اینترنت و فعال‌ترین و زیرک‌ترین هکر و مهاجم به شبکه‌های اینترنتی شرکت‌های خارجی است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از قول هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد که تعداد حملات سایبری به نهادهای حکومتی و شرکت‌های خصوصی افزایش یافته است. وی افزود که باید به چینی‌ها و سایرین فهماند که آمریکا برای محافظت از شبکه‌های کامیپوتری حکومتی و بخش خصوصی در این کشور اقدامات جدی انجام خواهد داد.

وزارت دفاع چین در روزهای اخیر یک بار دیگر در بیانیه‌های رسمی خود تاکید کرده است که هیچ گاه از حملات سایبری و اقدامات غیرقانونی هکر‌ها حمایت نکرده است.

برخی از کار‌شناسان امنیت شبکه‌های کامپیوتری از جمله کار‌شناسان موسسه «مک‌آفی» می‌گویند تشخیص منشاء حملات سایبری کار ساده‌ای نیست، چون هکرها می‌توانند مسیر حملات خود را در ترافیک بین‌المللی شبکه اینترنت آن قدر تغییر جهت بدهند که منشاء آن گم شود.

موسسه مطبوعاتی «تایمز» گفته است که حملات هکرهای چینی در حقیقت واکنشی بوده به تحقیقات خبرنگاران این رسانه در مورد فساد مالی و اداری مقامات ارشد در حکومت و حزب کمونیست چین.

در روزهای اخیر نیز گزارش شده است که شبکه‌های کامپیوتری چند خبرگزاری بین‌المللی از جمله «آسوشیتدپرس» و «بلومبرگ» و همین طور کامپیوترهای خبرنگاران رسانه‌های غربی که در پکن مستقرند طی سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هک شده‌ است.
XS
SM
MD
LG